loading...
اف یازده | اخبار ، آشپزی ، دانلود آهنگ ، کد آهنگ پیشواز
عبدالله اسکندری بازدید : 168 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

هفته نامه تجارت فردا - همایون فطرس: نگاهی به آمارهای موجود از میزان استفاده و دسترسی خانوارهای ایرانی به «تسهیلات» و «لوازم» زندگی، زوایایی از تغییرات صورت گرفته در زندگی شهری ایرانی طی دو دهه گذشته را نشان می دهد. این آمارها بیانگر این است که در حال حاضر، عمده خانوارهای شهری ایرانی از تسهیلات اساسی زندگی در محل سکونت خود از قبیل «آب لوله کشی»، «برق»، «گاز شهری»، «آشپزخانه» و «حمام» استفاده می کنند.

نکات قابل توجه این آمارها، آنجاست که میزان و تغییرات دسترسی خانوارهای شهری کشور به «لوازم» زندگی طی سال های گذشته را نشان می دهد و به عنوان مثال، نشان می دهد چگونه ورود «تلفن همراه» به زندگی خانوارها، به کاهش استفاده آنها از «دوربین فیلمبرداری» منجر شده است یا اینکه چگونه اقلامی مثل «پنکه»، «رادیو» یا «یخچال»، از زندگی خانوارهای شهری کشور خداحافظی کرده و جای خود را به اقلام مدرن تری داده است.

برخورداری خانوارهای شهری از تسهیلات زندگی چقدر است؟


بیشترین اقبال به «اینترنت»

در گزارش خلاصه ای که بانک مرکزی از وضعیت دخل و خرج خانوارهای ایرانی در سال 93 منتشر کرده است می توان نمایی از «مدرنیزه شدن بدوی» زندگی را در کشور مشاهده کرد. مقصود از این معنا، روند رو به رشد استفاده و برخورداری خانواده های ایرانی از لوازم و تسهیلاتی در زندگی ایشان است که ارمغان پیشرفت فناوری و نتیجه آن رفاه بیشتر است.


به طور خاص، آن طور که این گزارش بیان می کند، هم اکنون نزدیک به 28.4 درصد خانوارها از اینترنت استفاده می کنند که این رقم در سال گذشته 23.9 درصد بوده و رشد 4.5 درصدی در استفاده از اینترنت، بیشترین رشد استفاده از یک نوع از تسهیلات مورد استفاده خانواده ها در سال گذشته بوده است.

علاوه بر این، این میزان رشد در یک سال، در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده و از سال 83 تاکنون هیچ گروهی از تسهیلات مورد استفاده خانوارها رشدی به این میزان در یک سال را تجربه نکرده است. این موضوع را می توان در رشد میزان استفاده از لوازمی چون یخچال فریزر، رایانه و تلفن همراه توسط خانوارهای ایرانی نیز مشاهده کرد. در حالی که این گونه لوازم که رهاورد پیشرفت تکنولوژی، شهری شدن و فراگیری اطلاعات در دنیای امروز هستند بیشتر توسط خانواده ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

برخورداری خانوارهای شهری از تسهیلات زندگی چقدر است؟


همان طور که گزارش بانک مرکزی از بودجه خانوار در سال 93 نشان می دهد استفاده جمعیت کشور از لوازم و وسایلی نظیر رادیو، دوچرخه، چرخ خیاطی و برخی دیگر نسبت به سال پیش کاهش یافته و این تنزل در برخی موارد نظیر چرخ خیاطی یا دوربین فیلمبرداری محسوس بوده است.

روشن است که لوازم روزآمد، فناوری های جدید و زندگی شهری تر باعث تغییر سبک زندگی خانوارها و تغییر در لوازم مورد استفاده آنها شده است. مثلا امروزه گوشی های تلفن همراه می توانند نقش دوربین فیلمبرداری را ایفا کنند و دیگر مانند گذشته خرید یک دوربین فیلمبرداری آماتوری برای گرفتن فیلم های خانوادگی و نظیر این موارد که نیازمند دوربین حرفه ای نیست، ضرورتی ندارد.

همین طور، مشاهده می شود با رسیدن ضریب نفوذ تلفن همراه به بیش از 95 درصد در خانواده های ایرانی، این وسیله خود را به مرور جایگزین خطوط ثابت تلفن کرده است؛ چنان که روند صعودی برخورداری و استفاده خانوارها از تلفن ثابت که تا سال 86 تداوم داشته و به بالای 92درصد رسیده بود. از آن پس معکوس شده و در سال 93 به حدود 81 درصد رسیده است.

نشانه های زندگی آپارتمانی

تغییر سبک زندگی و سوق یافتن نوع سکونت ایرانی ها از «خانه های اعیانی» به «آپارتمان نشینی» را می توان از نماگرهایی دیگر در آمار بودجه خانوار به دست آورد. به عنوان نمونه، روند رو به رشد استفاده از پکیج و در مقابل کاهش استفاده از سیستم حرارت مرکزی را می توان از آپارتمان نشین تر شدن خانواده تلقی کرد.


برخورداری خانوارهای شهری از تسهیلات زندگی چقدر است؟


براساس گزارش چکیده ای که بانک مرکزی درباره شرایط زندگی خانوارهای ایرانی در سال 93 منتشر کرده، میزان استفاده از سیستم حرارت مرکزی یا همان «موتورخانه» باز هم نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از 8.6 درصد به 8.4 درصد رسیده است. درنتیجه قابل حدس است که میزان استفاده از سیستم پکیج، که مناسب برای آپارتمان هاست افزایش پیدا کرده باشد.

همین طور، افزایش میزان استفاده از کولرهای گازی و کاهش استفاده از کولرهای ثابت آبی را می توان علاوه بر اینکه نماگری از روند رو به منسوخ شدن این ماشین های مصرف کننده آب دانست، با توجه به ارجحیت کولرهای گازی در نصب و راه اندازی و غیرمشاع بودن آنها، نشانگری برای روند فزاینده آپارتمان نشینی به حساب آورد.

استفاده «تقریبا» همگانی از برخی تسهیلات

اما آنچه از گزارش بانک مرکزی بر می آید آن است که در موارد متعددی از لوازم و تسهیلات مورد استفاده خانواده ها ضریب نفوذ به 100درصد یا نزدیک آن رسیده و درواقع در آن گروه ها سطح برخورداری مردم کامل شده است.


برخورداری خانوارهای شهری از تسهیلات زندگی چقدر است؟


از آن جمله می توان به تسهیلاتی نظیر برق یا آب لوله کشی اشاره کرد که به ترتیب 100درصد و بیش از 99درصد از مردم طبق این گزارش هم اکنون از آن بهره مند هستند. همین طور تسهیلاتی نظیر حمام یا وسایلی نظیر تلویزیون از نفوذ بالای 99درصد برخوردار شده اند و تغییرات چندساله اخیر و احیانا سال های آتی این گروه ها بسیار اندک و به عبارت دیگر «دیفرانسیلی» خواهد بود.

در نتیجه، شاید بهتر باشد گزارش دهنده این آمار، نظیر آنکه در سال های اخیر گروه هایی نظیر «پنکه» یا نظایر آن را از آمار خود کنار گذشته است، یا به روزکردن گردایه آماری خود از انعکاس برخورداری از تسهیلات بدیهی و بدوی پرهیز کرده، ضریب نفوذ فناوری ها، تسهیلات و لوازم جدیدتر و روزآمد را جایگزین کند. به عنوان مثال، می توان سطح برخورداری از تلفن همراه را به زیرگروه هایی نظیر تلفن ساده و تلفن هوشمند تفکیک کرده یا نوع اینترنت مورد استفاده خانوارها را از قبیل اینترنت پرسرعت، تلفنی و... مورد پرسش و آمارگیری قرار دارند.

عبدالله اسکندری بازدید : 152 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

هفته نامه همشهری جوان - رویا هاشمی، مهدا شادمان: در روزهای اعلام نتایج نهایی دانشگاه ها و انتخاب رشته ها، یک بار دیگر سراغ این سوال رفته ایم، چرا مدرک تحصیلی بیشتر افراد جامعه با شغل شان بی ارتباط است؟

می گویند روزی از اینشتین می پرسند اگر فیزیکدان نمی شدی الان چه کاره بودی؟ گفته بود پینه دوز! حتما پینه دوز می شدم و به همه قول می دادم که آنقدر پینه دوز قابلی می شدم که شهرت اینشتین پینه دوز هم به پای شهرت اینشتین فیزیکدان می رسید.

حالا این را بگذارید کنار انتخاب های این روزهای خودمان برای تحصیل و شغل، از بس که قبل از خاطره کردن هر آرزو و تعبیر هر رویایی برای آینده امان، آن را با اندازه حرف مردم قواره کرده ایم که خودمان هم «دوست داشتن های» خودمان را یادمان رفته است؛ نتیجه اش هم این شد که کافی است نگاهی به دور و برمان بیندازیم تا ببینیم هیچ کدام مان سر جای خودمان نیستیم. از پزشک هایی که آنقدر زیاد شده اند که زده اند توی بیزینس و ساخت و ساز تا مهندس هایی که کار هنری و فرهنگی می کنند یا حقوقدان هایی که زده اند به دل بازار.

تحصیلات علمی - غیرکاربردی ایرانی ها!


در این مطلب به سراغ این موضوع رفته ایم که چرا اصولا مدرک تحصیلی مان در 90 درصد اوقات با کار و شغل مان هیچ تناسبی ندارد. اینجوری بلکه به قول مظفرالدین شاه همه چیزمان به همه چیزمان بیاید و دیگر لازم نباشد هندوانه فروش جوان سر کوچه ما هم با خط خوش پشت وانتش بنویسد «عاقبت دانشگاه رفتن».

در میان آمارها دنبال عدد و رقم هایی گشتیم که بتواند درباره شکل و شمایل انتخاب رشته تحصیلی داوطلبان بگوید

بی کارآفرینی با مدرک اضافه

انتخاب رشته تحصیلی خیلی پروسه عجیب و غریبی نیست، به گونه ای که هر ایرانی تحصیلکرده ای با روند یکسان و تکراری آن روبرو شده است. معمولا همگی مان عادت کرده ایم به انتخاب های دسته جمعی، اینکه اگر توی دبیرستان ریاضی فیزیک را انتخاب کردیم دوست داریم همگی دست جمعی برویم برق یا مکانیک. اگر تجربی بودیم یکجا دلمان می خواهد برویم پزشکی. اگر هم انسانی بودیم دوست داریم دست جمعی برویم حقوق یا روانشناسی. نشد دیگر کم کمش حسابداری. نتیجه اش هم این می شود که همین جور که دسته جمعی انتخاب می کنیم، دسته جمعی هم بیکار می شویم. بیکار هم نشدیم، حدود 85 درصدمان کارمان با رشته دانشگاهی مان زمین تا آسمان فرق می کند.

برخلاف جمعیت داوطلبان کنکور که در این شش سال هر سال تعداد شرکت کنندگانش آب می رود، چیزی که هر سال رو به افزایش بوده، تعداد داوطلبان رشته تجربی است که در این چند سال گوی سبقت را از بروبچه های انسانی ربوده اند؛ طوری که طبق آخرین آماری که در تابستان امسال برای داوطلبان کنکور 94 توسط سازمان سنجش اعلام شد، همچنان داوطلبان رشته تجربی در صدر بودند.

تیر امسال مدیرکل وزارت آموزش و پرورش هم اعلام کرد از کل دانش آموزان متوسطه 25.9 درصد در رشته ریاضی فیزیک، 45 درصد در رشته تجربی و 28.4 درصد در رشته انسانی مشغول به تحصیل اند و برآورد همه اینها به خودی خود یعنی رویای پزشکی همچنان پابرجاست و بیشتر داوطلبان کنکوری همچنان خودشان را یک دکتر بعد از این تمام عیار می دانند و به خاطرش قید الباقی رشته ها را می زنند.

تحصیلات علمی - غیرکاربردی ایرانی ها!


حسابداری، سررشته پرطرفدارترین ها

طبق آمارهای اعلام شده 80 درصد از دانشجویان، سوزن انتخاب رشته شان فقط روی 20 رشته گیر می کند. در کنار این هم برخلاف تمایل زیاد داوطلبان به رشته تجربی در طول دوره متوسطه و کنکور سراسری، تمایل افراد مشغول به تحصیل در دانشگاه متفاوت می شود تا جایی که پرجمعیت ترین رشته های دانشگاهی متعلق به گروه علوم انسانی است؛ طوری که طبق اطلاعات رییس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، رشته حسابداری با چیزی حدود 230 هزار دانشجو بیشترین سهم را در میان رشته ها به خودش اختصاص داده است و بعد از آن رشته حقوق با 170 هزار دانشجو در رتبه بعدی و در آخر رشته کامپیوتر (نرم افزار) با چیزی حدود 100 هزار دانشجو، سومین رشته پرطرفدار دوره کارشناسی محسوب می شود که بعد از آنها هم رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مهندسی عمران و روانشناسی جزو رشته های پرجمعیت به حساب می آیند.

جمعیت 90 هزار نفری دکتری علوم انسانی

با توجه به بالا بودن نرخ اشتغال در طول این چند سال خیلی از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کار می روند، اگر بود که مشغول به کار می شوند و اگر نبود هم که خب ادامه تحصیل را به بیکاری ترجیح می دهند. همین هم شد که سال به سال نه تنها از ارج و قرب لیسانس کاسته شد که هر سری به تعداد داوطلبان کنکور ارشد و دکتری هم اضافه شد.

نکته قابل توجه امسال اینجا بود که توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش اعلام کرد که تعداد داوطلبان آزمون دکتری در سال 94 نسبت به سال های قبل یک کاهش 16 درصدی داشته است؛ داوطلبانی که بسیاریشان با توجه به رشته های متفاوت تجربی و فنی مهندسی که در کارشناسی خوانده بودند در آزمون ارشد و دکتری انتخاب شان رشته های علوم انسانی بوده، برای همین هم در آزمون دکتری امسال داوطلبان گروه انسانی با 90 هزار و 899 داوطلب همچنان بیشترین میزان داوطلبان آزمون ارشد و دکتری امسال را به خودشان اختصاص دادند. در واقع انتخاب رشته در مرحله لیسانس که اکثرا تجربی است در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به سمت علوم انسانی می چرخد.

بیکارترین ها

طبق سرشماری که در سال 90 انجام شد، چیزی بیش از 92 درصد جمعیت کشور ما باسوادند و گرایش به سمت تحصیلات عالی هم روند پرشتابی را سپری می کند تا جایی که چیزی بیش از 18 درصد جمعیت کشور دارای تحصیلات عالی است اما نکته قابل توجه اینجاست که این آمار و ارقام را بگذاریم کنار نرخ 15 درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی تا ببینیم چه رشته هایی بیشترین درصد بیکاران جامعه را تشکیل می دهند؟

تحصیلات علمی - غیرکاربردی ایرانی ها!


طبق اعلام آخرین گزارشات در مهر ماه 93 و مطابق تحقیقات سازمان همیاری اشتغال، بیشترین تعداد بیکاران هر رشته تعلق می گیرد به فارغ التحصیلان مهندسی، ساخت و تولید؛ که رشته های علوم اجتماعی بازرگانی و حقوق بعد از آن قرار دارند.

در کنار همه نرخ های بیکاری و آمار و ارقام رشته های تحصیلی و تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در دوره های تحصیلی بالاتر چیزی کمتر از یک سال پیش بود که مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت تعاون، کار و رفاه در یکی از مصاحبه های خودش اعلام کرد که چیزی بیش از 85 درصد شاغلان در جامعه، کارشان با مدرک تحصیلی شانه هیچ تناسبی ندارد.

عبدالله اسکندری بازدید : 264 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

مجله سرنخ - جلال الدین شمسایی: در میان ما کسانی هستند که ممکن است از شغلی که دارند راضی نباشند. با این حال هر طور که هست شغل شان را تحمل می کنند و پای انتخاب هرچند نادرست شان می ایستند. اما ماجرا برای بعضی دیگر متفاوت است چرا که آنها حاضر نیستند هر روز صبح با بی میلی و بدون ذوق و شوق به محل کارشان بروند.

 فرزاد فهیمی فرد یکی از همین افراد است که تصمیم گرفت به دنبال علاقه دوران کودکی اش یعنی درختکاری و پرورش گل و گیاه برود، در این گزارش سراغ او رفتیم تا از چگونگی کار با سریع الرشدترین درخت دنیا و سودی که از این راه به دست می آورد، برایمان بگوید.

همه چیز درباره پائولونیارا، درخت پولساز این روزها!


فرزاد فهیمی فرد متولد 1354 است؛ یعنی درست چهل ساله. لیسانش ژئوتکنیک دارد اما خودش می گوید از کودکی به کار و مطالعه در زمینه کشاورزی علاقه زیادی داشته: «در ژئوتکنیک باید تمام جزئیات ساخت یک بنا قبل از ساخته شدن توسط مهندس ناظر بررسی شود، این کار علاوه بر سختی زیاد، رفت و آمد زیادی را می طلبید و باید برای کار به شهرستان های مختلف می رفت. وقتی دیدم پولی که از این راه به دست می آورم با زحمتی که می کشم برابر نیست تصمیم گرفتم تا این کار را کنار بگذارم و بروم سراغ علاقه دوران کودکی ام یعنی کار در زمینه کشاورزی.»

فرزاد بعد از گفتن این حرف ها، می گوید کار در زمینه کشاورزی هم به همین راحتی ها نیست و باید دانش و مهارت زیادی کسب کنی تا در کارت موفق باشی.

«بعد از کنار گذاشتن کارم، جستجو در سایت های اینترنتی و منابع تحقیقاتی را شروع کردم و به این نتیجه رسیدم تا در پارکینگ خانه ام گلخانه ای تاسیس کرده و کار پرورش گیاهان گوشتخوار را شروع کنم. داخل پارکینگ با استفاده از لوله های مخصوص PVC و همچنین نایلون های مخصوص گلخانه ای، محیط کار کوچکی برای خودم درست کردم و شروع کردم به پرورش گیاهان گوشتخوار.»

شروع کار با یک میلیون و پانصد هزار تومان

آقا فرزاد کارش را با بیست گیاه گوشتخوار شروع کرد و کم کم آنقدر کارش گرفت که حیاط خانه اش را هم برای پرورش گیاهان مختلف تبدیل به محیط کار کرد: «گیاهان گوشتخوار گیاهانی هستند که اگر پرنده کوچک یا حشره ای روی برگ های آن بنشیند، برگ های شان را سریعا می بندند و در یک چشم بر هم زدن طعمه شان را می بلعند.»

ونوس حشره خوار گیاهی بود که فهیمی فرد روزهای اول کار در خانه اش پرورش می داد: «این گیاه هیچ خطری برای انسان ندارد و قیمت آن از هشت هزار تومان به بالاست که این مبلغ به سن گیاه بستگی دارد. به طور مثال قیمت یک ونوس سه ماهه، هشت هزار تومان است».

بعد از این که آقا فرزاد در پرورش گیاهان گوشتخوار موفق شد تصمیم گرفت تولید میوه های کمیاب گرمسیری را شروع کند: «میوه های گرمسیری مثل دربان، بلوبری، دراگون، کارامبوجا، گوآبا و... سرشار از مواد مغذی هستند و فواید زیادی دارند، اما متاسفانه هنوز در کشور ما شناخته شده نیستند و مردم از وجود چنین میوه های مفیدی بی خبر هستند».

دو سال از این ماجرا گذشت تا این که آقای فهیم تصمیم گرفت کار تازه ای را شروع کند.

او در گشت و گذاری که در فضای مجازی داشت با درخت شگفت انگیزی به نام پائولونیا آشنا شد و هرچه بیشتر درباره این درخت تحقیق می کرد شوقش برای پرورش آن بیشتر از گذشته می شد: «وقتی ویژگی ها و خواص پائولونیا را مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم که پرورش پائولونیا همان کاری است که باید شروع کنم چرا که در جاهای دیگر دنیا پرورش این درخت آزمایش شده و امتحانش را پس داده بود و می دانستم که با شروع کاشت و پرورش این درخت، ضرر نخواهم کرد.»

با یک درخت بهار شد!

«پائولونیا سریع الرشدترین درخت دنیا و متعلق به کشور چین است. و ویژگی های کم نظیری دارد. به طور مثال برگ و شکوفه های این درخت به عنوان خوراک دامی و پرورش زنبور عسل مناسب است و چوب پائولونیا از نظر وزن و سبکی، دومین چوب جهان به شمار می رود».

همه چیز درباره پائولونیارا، درخت پولساز این روزها!

با این حال و با وجود این که پائولونیا از ده سال پیش وارد کشورمان شده و در شهرهای گرگان، رشت، ساری، بندرعباس و شیراز کاشته شده اما هنوز در کشورمان درخت مشهوری نیست و طی دو سال اخیر کاشت و پرورش این درخت زیاد شده است. برای همین فهیمی فرد کارش را برای پرورش پائولونیا با استفاده از بذرهای وارداتی که از طریق یکی از آشنایانش خریداری کرده بود شروع کرد.

«دو سال قبل به یکی از بستگانم که به آلمان رفته بود سفارش دادم یک نهال از درخت پائولونیا برایم بیاورد.» پائولونیا ظرف مدت سه هفته اندازه اش به یک وجب می رسد و می توان با مراقبت های خاص، طی مدت کوتاهی آن را به نهال تبدیل کرد: «نهالی را که وارد کرده بودم با روش قلمه زدن تکثیر کردم. برای این که پیشرفت کارم بهتر شود بیست میلیون تومان وام گرفتم و یک آزمایشگاه کشت و بافت سلول های گیاهی راه انداختم تا از این طریق بتوانم درخت های بیشتری تولید کنم.»

برای پرورش یک درخت پائولونیا باید از انواع مختلف دستگاه ها استفاده کرد. از هود لامینار گرفته تا محیط ژله مانندی که به آن آگار می گویند: «کار تکثیر پائولونیا با استفاده از روش قلمه و کشت بذر وقت گیر و ریسک پذیر است چرا که ممکن است بذرها سبز نشوند و یا در روش قلمه نهایتا صد درخت را با قلمه زدن پرورش داد در حالی که در روش کشت بافت می توان تا دو هزار درخت پائولونیا را تولید کرد».

تکثیر با روش کشت و بافت

«برای تکثیر پائولونیا از طریق کشت و بافت اولین کاری که انجام می شود غنچه و یا همان سرشاخه گیاه را ضدعفونی می کنیم سپس در محیط کشت که اصطلاحا به آن محیط آگار (محیط ژله مانند) می گویند قرار می دهیم تا گیاهچه اولیه شکل بگیرد. این گیاه تا سه هفته درون یک شیشه دربسته و در شرایط استریل و محیط غذایی که مسوولان آزمایشگاهی برای گیاه درست می کنند رشد می کند تا زمانی که اندازه اش به ده سانتیمتر یا بیشتر رسید، به گلخانه منتقل شود.

مرحله آداپته کردن یعنی هماهنگ کردن گیاه با محیط یکی از مهم ترین مراحل کار است چرا که گیاهچه بعد از خارج شدن از شرایط استریل باید با محیط بیرون یعنی میزان رطوبت، دمای هوا و... هماهنگ شود تا به آن آسیب نرسد و به خوبی رشد کند».

فهیمی فرد می گوید اوایل که کار تکثیر درخت پائولونیا را شروع کرده بود خیلی از دوستان و آشنایانش می خواستند او را از این کار منصرف کنند و مدم به او یادآوری می کردند که این کار به غیر از ضرر چیزی ندارد اما حالا کارش به قدری گرفته که می تواند تا دو هزار درختچه پائولونیا را داخل شیشه و به صورت استریل و یا داخل گلدان های مخصوص، تحویل مشتری بدهد.

«سال اول، خیلی سخت گذشت و تمام سرمایه ام را در این راه خرج کردم و حتی می خواستم ماشینم را بفروشم. درآمدی که داشتم فقط خرج زندگی ام را می داد و هیچ سودی در کار نبود. با این حال تلاشم را زیاد کردم و با توکل بر خدا به کارم ادامه دادم چرا که می دانستم فقط با پشتکار و تحقیق می توانم به هدفم برسم.»

حالا دو سالی می شود که تمام شبانه روز آقای فهیمی فرد، صرف مطالعه روی پروژه ها و انجام  کار و آزمایش عملی شده است: «در طول این دو سالی که پرورش پائولونیا را شروع کرده ام، هر هفته یک آزمایش با روش ها و متدهای مختلف انجام می دادم و بالاخره فهمیدم چه کارهایی باید انجام دادم تا درختانم بهتر رشد کنند. درواقع، هم به صورت علمی و هم به صورت تجربی، راه بهتر پرورش دادن درخت پائولونیا را یاد گرفتم.»

فورتونی و الونگاتا

«فورتونی و الونگاتا دو گونه درخت پائولونیا هستند که هر دوی آنها را می توان در همه جای کشورمان کاشت. البته این گونه آلونگاتا به دلیل تحمل دمای منفی 25 درجه و مقاومت در برابر گرما، از گونه های دیگر مناسب تر است چرا که هرجا این درخت را بکارید رشد می کند.»

همه چیز درباره پائولونیارا، درخت پولساز این روزها!


فهیمی فرد می گوید خودش کار را با دو نفر شروع کرده اما حالا اگر کسی بخواهد وارد این شود نیازی به آزمایشگاه و.. ندارد. «برای شروع کار، یک نفر برای داخل آزمایشگاه و یک کارگر برای انتقال درختچه ها و کارهایی از این دست دارم.

با این حال و به دلیل این که مراکز کشت و بافت سلول های گیاهی در جهاد کشاورزی در بیشتر شهرها کار پرورش این درخت را انجام می دهند دیگر نیازی نیست کسانی که وارد این کار بشوند آزمایشگاه تاسیس کنند.
آنها می توانند با خریدن درختچه ها و پرورش آنها، بعد از دو سال از همین درختان قلمه بگیرند و کارشان را گسترش دهند».

چوب درخت پائولونیا ارزش بسیار زیادی دارد

هر متر مکعب یک میلیون تومان!

ساخت هواپیماهای مدل، عایق بندی، کربن فعال صنایع، مداد سیاه، داروسازی، کندوی زنبور عسل، جعبه های میوه و... از دیگر مصارف چوب پائولونیاست.

«در شرایط عادی یک درخت پائولونیا پنج ساله ارتفاعی بیش از 15 متر دارد و قطر آن 30 تا 40 سانتیمتر و حجم چوب قابل استفاده آن 3 تا 5 مترمکعب است و از سال پنجم مورد بهره برداری صنعتی قرار خواهدگرفت.»

آقا فرزاد می گوید که بعد از سال پنجم سود خوبی به باغبان می رسد: «قیمت متوسط هر مترمکعب از چوب درخت پائولونیا یک میلیون و 170 هزار تومان است که اگر به تولید انبوه برسد قیمت فروش آن 600 هزار تومان می شود. البته همه این قیمت ها به غیر از حق گمرک، ارزش افزوده و کرایه های حمل چوب است که این هزینه ها هم به فروش چوب در داخل یا خارج از کشور بستگی دارد.

فرزاد فهیمی فرد به طور خلاصه درباره شرایط نگهداری و پرورش پائولونیا با ما گفت و گو کرد

دو هزار تومان برای شروع!

فرزاد فهیمی فرد و سایر همکارانش که در کار پرورش و تکثیر درختان پائولونیا هستند نهال اولیه و گیاهچه این درخت را می فروشند و تنها کاری که شما برای پروش این درخت باید انجام بدهید پرورش آن در محیطی مناسب است. این درخت بسیار پربار است و از تمام قسمت های آن می شود استفاده کرد. باری شروع فعالیت در زمینه پرورش پائولونیا اگر کسی بخواهد از پایه این کار را شروع کند به غیر از کارها و پروژه های تخصصی باید دوره های کشت و بافت جانوری و دوره های تخصصی را بگذراند که این دوره ها فقط به افرادی که دارای مدرک کارشناسی هستند آموزش داده می شود.

فهیمی فرد برای شروع کار درباره اقلیمی که درختان پائولونیا در آن رشد می کند توضیحاتی می دهد: «غیر از خاک رس، اگر این درخت را در هر جایی بکارید سبز می شود اما در سال اول کار آب دادن و مراقبت از درخت باید با توجه بیشتر و در زمان هایی مشخص انجام بگیرد که این امر برای هر درخت با توجه به عمر و سن درخت و همچنین اندازه اش متغیر است، ما بعد از فروختن نهال به مشتری، همه این خصوصیات و کارها را با توجه به نهال فروخته شده به آنها گوشزد می کنیم».

درباره قیمت درختچه ها از فهیمی فرد سوال کردیم که اینطور پاسخ داد: «قیمت هر درختچه به اندازه اش بستگی دارد و از دو تا ده هزار تومان متغیر است، قیمت درختچه ها معمولا به اندازه رشدی که دارند متغیر است. مثلا یک درختچه سی سانتیمتری، 5 هزار و 500 قیمت دارد».

شرایط پرورش

برای پرورش درخت پائولونیا خاک لومی، شنی و خاک ماسه ای که خوب زهکشی شده باشد مناسب است: «با این که این درخت تحمل خاک های فقیر را هم دارد اما بهتر است خاک اسیدی یا خنثی برای آن استفاده شود و نور آفتاب به صورت غیرمستقیم به آن بتابد». اگر می خواهید پائولونیاهایی که می کارید سرحال باشند و خوب رشد کنند باید در پاییز و یا بهار برای کاشت بذر اقدام کنید. البته کاشتن این درخت در کنار دیوار، در نزدیکی لوله های آب و گیاهان دیگر اصلا مناسب نیست. ریشه های این درخت با بزرگ تر شدن درخت گسترده تر می شود و به همین دلیل باید این درخت ها را در فاصله پنج یا شش متر کاشت.

هم چنین در سال اول کاشت باید درخت را در زمان های معین آبیاری کرد و هیچ وقت نباید خاک آن خشک و برگ های آن جمع شود. قلمه زدن شرایط خاص خودش را دارد که فهیمی فرد در این خصوص می گوید: «برای قلمه زدن باید از یک جوانه قوی استفاده کرد. بذر این درخت از 1800 تا دو هزار تومان فروخته می شود. البته این قیمت ها واقعا ارزان هستند چرا که درختان پائولونیا جزو سودآورترین درختان به حساب می آیند و رشدشان نسبت به درخت صنوبر یک و نیم برابر است».

مقاوم در برابر دود و آلودگی های صنعتی

«درخت پائولونیا برگ های پرزداری دارد که عمل تصفیه هوا را انجام می دهد. چون پرز پائولونیا بیشتر از دیگر درخت هاست در برابر آلودگی هوا مقاوم تر است و رد شهرهای صنعتی که آلودگی زیاد است برای کاشتن مناسب است چرا که می تواند آلودگی هوا و گرد و غبار را تا حد زیادی کاهش دهد و هوا را تصفیه کند».

این تنها سود برگ های درخت پائولونیا نیست چرا که برگ و گل های این درخت برای گوسفندان و خرگوشها خوراک مناسبی است و می توان از آن به عنوان تقویت کننده خاک استفاده کرد. برگ های پائولونیا دارای 3.09 درصد نیتروژن هستند. این برگ ها بعد از پاییز به سرعت تبدیل به خاک سیاه شده، باعث تقویت خاک و بهبود فیزیکی و شیمیایی آن می شوند.» شاید بپرسید چطور چنین چیزی امکان دارد؟

همه چیز درباره پائولونیارا، درخت پولساز این روزها!


 آقای فهیمی فرد برایمان توضیح می دهد: «این برگ ها به عنوان یک لایه محافظ در سطح خاک در زمستان عمل کرده و مانع تبخیر و هدر رفتن رطوبت خاک می شوند و از تخریب و فرسایش آبی و بادی خاک جلوگیری می کنند. برای همین محافظ خوبی برای خاک به شمار می روند». یک درخت هشت تا ده سال پائولونیا سالانه 1000 کیلوگرم برگ تازه و 28 کیلوگرم برگ خشک شده تولید می کند.

سبک اما محکم

از چوب درخت پائولونیا می توان استفاده های فراوانی کرد. صنعت کامپوزیت، مبلمان، اسکیت برد، صنعت کاغذسازی و... زمینه های استفاده از پائولونیا را دار هستند: «چوب پائولونیا بسیار سبک و قابل انعطاف است که فرم دهی بالایی نیز دارد. برای همین، در مبلمان های راحتی و شیک از این چوب ها استفاده می شود، چوب هایی که با قیمت کم و با وجود سریع الرشد بودنشان می توانند تحول عظیمی در صنع چوب ایران به وجود بیاورند».

آقا فرزاد می گوید این چوب ها در عین اینکه سبک هستند اما بسیار محکم و بادوام هستند، به راحتی خشک می شوند و برای نجاری و کنده کاری بسیار مناسب هستند: «این چوب ها به سادگی شکاف یا ترک بر نمی دارند و بسیار بادوام است. حتی در صنایع روکش سازی، تخته چندلا و خمیر کاغذ هم استفاده از این چوب ها در حال رواج پیدا کردن است».

عسل برای کشورهای اروپایی

به گفته فهیمی فرد وجود گل های پرشهد این درخت برای پرورش زنبور عسل بسیار مناسب است به گونه ای که کشورهای اروپایی بهترین بازار برای فروش «عسل وانیل و یاس» است که از شهد گل های این درخت به دست می آید: «گل های درشت پائولونیا، گرده زا و شهدزاست و زنبورداران می توانند بعد از سال سوم رشد این درخت، نهال هایشان را از محیط کشت بافت سلول های گیاهی بیرون بیاورند و در محیط های کشاورزی مناسب که خاک حاصلخیز دارد بکارند و از آن استفاده کنند.

همه چیز درباره پائولونیارا، درخت پولساز این روزها!


به این صورت که با کاشتن گل ها در خاک و بعد از این که این گل ها رشد کردند زنبورها روی گل ها می نشینند و بعد از خوردن شهد گل ها و تبدیل آن به عسل سود خوبی به باغبان یا زنبوردار می رسانند.

سه ماه تابستان برای پرورش زنبور عسل (تولید عسل خالص) بهترین زمان می باشد چرا که از هر صد درخت، سالیانه یک کندو (بدون استفاده از گرده مصنوعی و شکر) می تواند تغذیه کند. از هر کندو تقریبا 40 کیلوگرم عسل خالص بدست می آید».

البته این تمام خاصیت گل های پائولونیا نیست چرا که فهیمی فرد در تحقیقاتش متوجه شده است که چای و شربتی که از شکوفه های این درخت به دست می آید برای درمان مشکلات کبد و طحال و بهبود برونشیت بسیار مناسب است. «شکوفه های این درخت در صنعت آرایشی و بهداشتی، برای تولید عطر، کرم و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می شود».

عبدالله اسکندری بازدید : 144 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

مجله روشن - ماتیو هاتسن، سیامک قلی زاده: یک بار کسی در ملاقات با برنده جایزه نوبل فیزیک، نیلز بوهر، از وی پرسیده بود که «آقای واقعا شما معتقدید که نعل اسبی که سردر خانه روستایی تان آویخته شده، خوش شانسی می آورد؟» البته که بوهر گفت: «خیر.» «اما من فکر می کنم خوش شانسی می آورد چه بدان اعتقاد داشته باشید چه نداشته باشید.»

اگر فیزیک دانی مثل بوهر نتوانسته در برابر خرافه مقاومت کند، آیا کس دیگری می تواند؟ اخیرا در یک مطالعه دریافته اند حتی فیزیک دانان، شیمی دانان و زمین شناسان دانشگاه ام آی تی و دانشگاه های برجسته دیگر، به طور غریزی تمایل دارند برای حوادث طبیعی، یک غایت (هدفی از قبل معلوم) بتراشند.

در این تحقیق، وقتی محققان، دانشمندان را در منگنه زمانی می گذاشتند (با این استدلال که این شرایط می تواند تعصبات مخفی شده اشخاص را آشکار کند)، احتمال تایید جمله ای مثل «درختان اکسیژن تولید می کنند با این هدف که حیوانات آن را تنفس کنند» از سوی دانشمندان، دو برابر زمانی بود که وقت کافی داشتند تا دقیق تر پاسخ بدهند. [به زبان ساده تر، یعنی وقتی دانشمندان ذهنیات مخفی شان را رو می کنند معلوم می شود که آنها هم باور دارند درختان، از جایی طوری تنظیم شده اند که برای سایر جانداران هوا تولید کنند.]

آقا! شما تحصیل کرده ای، این خرافات چیه؟!


چنین ذهنیاتی ممکن است ریشه دار باشند: اخیرا یک مطالعه دیگر نشان داد که صرف نظر از والدین، بچه های پنج تا هفت ساله، بر اساس تعصبات ذهنی ترجیح می دهند [علت] وقایع را طوری توضیح دهند که «درس عبرتی» دربر داشته باشد؛ مثل این: «خانه فلان بچه در آتش سوخت تا یاد بگیرد که دیگر با آتش بازی نکند.»

حتی به نظر می رسد که خداناباورها هم از یک «قدرت بزرگتر» در هراسند. سال گذشته، یک تحقیق نشان داد که بی اعتقادها-یی که خودشان گفته اند خدا را قبول ندارند - وقتی عبارتی را فریاد بزنند که [در آن] از خدا بطلبند کارهای ترس آوری کند (مثلا «خدا اگه راست می گی پدر و مادر ما رو غرق کن»)، احساساتی می شوند و قلب شان تندتند می زند؛ آنها [در چنین مواقعی] درست به اندازه مومنان استرس می گیرند.

به نظر می رسد اعتقاد به روح نیز گسترده است. یک روانکاو نشان داده یک سوم مردمی که می گفتند آگاهی و فهم آدمی با مرگ به انتها می رسد، علت فکرها و احساسات مداوم شان را به کاراکترهای داستان های افسانه ای نسبت داده اند، حتی پس از اینکه آن کاراکترها مرده اند.

به نظر، در زمان هایی که ما به یاد مرگ خودمان می افتیم ناخودآگاه بیشتر با اعتقادات مذهبی حرف می زنیم - حتی آنهایی که بی پرده پوشی می گویند به خدا باوری ندارند. در یک تحقیق وقتی آدم ها درباره مرگ و میر چیزی نوشتند، میان لغاتی که برای موجودات فراطبیعی (مثل خداوند، روح یا دوزخ) استفاده می شوند و مترادف های کلمه «واقعی» (صحیح یا حقیقی) پیوند بیشتری برقرار کردند. این تاثیر نوشتن درباره مرگ، میان مسیحیان و مردمی که خودشان را غیرمذهبی می خواندند به یک اندازه بود.

تفکر فراطبیعی، نتیجه ناآگاهی یا تلقینات نیست؛ چنین به نظر می رسد که این [نوع تفکر] اثر جانبی تلاش ذهن ما برای سازگاری با اجتماع است. ما نیت های مان (برای کارها و امور) را همانقدر به جهان طبیعی نسبت می دهیم که به اجتماع نسبت می دهیم.

اتفاقا یک مقاله جدید از سوی یک آزمایشگاه در دانشگاه بریتیش کلمبیا، گزارش کرد که مطالعه شوندگان، حین قضاوت درباره دیگران، بهتر خودشان را رو می کنند. آنها در چنین موقعیتی خیلی قوی تر به خدا، امور فراطبیعی و این مفهوم که زندگی هدفی دارد، معتقد بودند. ضمنا یکی از معدود راه های رسیدن به آتئیسم (خداناباوری) می تواند اوتیسم (ناتوانی ذهنی) باشد. همین آزمایشگاه دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت که هر چه کسی بیشتر صفات اوتیستی داشته باشد، احتمال کمتری دارد که به خدا اعتقاد داشته باشد.»

ترس هم یکی دیگر از رانه های خردگریزی است. در پژوهشی در بریتانیا، از دانشجویان خواسته شد برخوردی با یک مدعی جادوگری را تصور کنند که پیشنهاد می دهد آنها را طلسم کند. حدود نیمی از آنها گفتند فردی که دانشمند باشد باید بی هیچ ترسی این چالش را قبول کند (چون جادو و جمبل واقعی نیست) اما همه شان گفتند که اگر دقیقا خودشان در چنان موقعیتی بودند این پیشنهاد را نمی پذیرفتند. (یعنی از احتمال طلسم شدن ترسیده بودند.)

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    محبوب ترین بازیکن های پرسپولیس از نظر شما کیست ؟ (میتوانید چند گزینه انتخاب کنید)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 509
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 93
  • باردید دیروز : 43
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 311
  • بازدید ماه : 709
  • بازدید سال : 3,877
  • بازدید کلی : 208,623