loading...
اف یازده | اخبار ، آشپزی ، دانلود آهنگ ، کد آهنگ پیشواز
عبدالله اسکندری بازدید : 183 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

وب سایت آشپز باشی: پنه با خامه و سالمون دودی از مجموعه دستور غذایی های مارتا استوارت است که دستور پخت این غذا را برایتان تدارک دیده است.

نکاتی در رابطه با تهیه ی سالاد تخم مرغ کلاسیک :

۱- حتی الامکان در تهیه ی این غذا از آبلیموی تازه استفاده کنید.

۲- سالمون های دودی اغلب نمک فراوان دارند ، لذا فقط در صورت نیاز نمک اضافه کنید.

پنه با خامه و سالمون دودی

مواد لازم:

  •   350 گرم  پنه ریگاته
  • 2 قاشق چای خوری کره
  • 3 قاشق غذاخوری موسی
  • 1 فنجان خامه
  • 1 قاشق چای خوری   آبلیمو
  • 100 گرم  سالمون دودی
  • 2 قاشق غذاخوری پیازچه
  • به میزان لازم نمک و فلفل

       طرز تهیه:

1. پاستا را در یک دیگ بزرگ آب نمک طبق دستورالعمل روی جعبه آن بجوشانید ، در همین حین در یک ماهی تابه کوچک کره را با شعله متوسط آب کنید ، موسیر را به آن اضافه کنید و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و حدود 5 دقیقه بپزید تا موسیرها نرم شود. سپس خامه را اضافه کنید و این ترکیب را یک بار تا دمای جوش برسانید.


  2.  حالا پاستا را آبکش کنید و به دیگ برگردانید. ترکیب خامه ای را همراه با آبلیمو به پاستا اضافه کنید ، سالمون و پیازچه خرد شده را نیز اضافه کنید. قدری نمک و فلفل نیز روی آن بپاشید.

عبدالله اسکندری بازدید : 274 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

مجله سیب سبز: برای آنهایی که عاشق میوه های ترش هستند، بی اغراق  شا توت یکی از خوشمزه ترین میوه های فصل است که نه تنها خوردن آن لذت  بخش  است بلکه برای درست کردن دسر هم ایده آل است. این دسر یکی از همین دسرهای خوشمزه شا توتی است.

دسر شا‌توت


مواد لازم برای دسر

  • 2 ق س آرد ذرت     
  • 2/1 ق چ وانیل
  • 2/1 1 ق س نشاسته ذرت
  • 2/1 پیمانه آب
  • 4 ق س شکر          
  •  2/1پیمانه خامه صبحانه       
  • 1 ق م پودر ژلاتین    
  • مواد لازم برای تهیه سس
  • 1 پیمانه شا‌توت
  • 3 پیمانه شیر     
  • 1 ق س نشاسته ذرت
  • 3 ق س شکر
  • چند عدد شا‌توت برای تزیین


طرز تهیه:

1.   ابتدا دسر را درست کنید. به این صورت که در قابلمه‌ای مناسب شکر، آرد و نشاسته ذرت را بریزید و مخلوط کنید. به آنها شیر را هم اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شود.

2. حالا این ترکیب را روی حرارت ملایم قرار دهید، دائم هم بزنید تا غلیظ شوند. سپس آن را از روی حرارت برداشته، وانیل و خامه را هم به آن اضافه کرده، هم بزنید.اگر موادتان را مدام هم نزنید، سفت
می شود و ته می‌گیرد.

3.  ژلاتین را با آب مخلوط کنید و روی بخار آب کتری بگذارید تا ژلاتین در آب حل شود. ژلاتین را به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. حالا آنها را در ظرفی ریخته، در یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود.

4.  در این فاصله سس شا‌توت را آماده کنید. برای تهیه سس، شا‌توت را در دستگاه غذاساز ریخته و پوره کنید. شکر و نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. آنها را هم بزنید تا کمی غلیظ شوند.

5.  مقداری از دسر بسته شده را در گیلاس‌های پایه دار یا ظرف دلخواه بریزید. روی آن مقداری سس شا‌توت بریزید. چند عدد شا‌توت روی آن بچینید و دوباره مقداری از مواد دسر روی آن ریخته با سس و میوه شا‌توت تزیین کنید.مدتی دسر را در یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس آن را سرو کنید.از میوه های تابستانی مورد علاقه تان می توانید برای تزیین این دسر استفاده کنید.

عبدالله اسکندری بازدید : 142 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

مجله سیب سبز - ستاره سمایی: خسته شده‌ايد از بس به همه غذاهاي‌تان زردچوبه و دارچين و نهايتا فلفل سياه زده‌ايد؟ اصلا با ادويه‌هاي ديگر چقدر آشنا هستيد؟ حتما مي‌خواهيد بگوييد از آويشن و تخم گشنيز هم در غذاهاي‌تان استفاده مي‌كنيد و با همه ادويه‌ها به خوبي آشناييد(!) چيزي از جوز هندي يا ميخك، رازيانه و گلپر هم شنيده‌ايد؟ مي‌دانيد با اين ادويه‌ها مي‌توانيد از ترشي گرفته تا خورش و كيك‌هاي‌تان را خوشمزه‌تر و متنوع‌تر كنيد؟ اگر دل‌تان مي‌خواهد دنياي ناشناخته ادويه‌ها را بهتر بشناسيد در اين مطلب دكتر عليرضا عباسيان، متخصص طب سنتي، شما را با چهار ادويه كمتر شناخته شده، آشنا مي‌كند و مي‌گويد هر كدام از اين ادويه‌ها چه خواص شگفت‌انگيزي دارند كه شما تا امروز از آنها غافل مانده‌ايد!

رازيانه‌؛ ادويه‌ای زنانه!

رازيانه گذشته از کاربردش در غذا و نوشيدني‌ها، مكمل دارويي بسيار مهمي است كه به‌طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به گفته دكتر عباسيان، اين گياه طبعي گرم و خشك دارد و براي كساني كه طبيعت سرد و مرطوب دارند، از لحاظ مزاجي مناسب‌تر است. به‌طور خاص چون رازيانه محرك ترشح هورمون‌هاي زنانه است براي خانم‌ها اثر مثبت دارد و علاوه بر اين از آنجا كه خانم‌ها اساسا گفته مي‌شود طبيعت سرد و ‌تری دارند به لحاظ مزاجي هم براي‌شان مناسب است.

مصرف رازيانه براي آقايان به مقدار كم و در اندازه ادويه، اشكالي ندارد و مي‌توان به صورت موردی براي رفع نفخ از آن استفاده كنند اما اگر آقايي مشكل نفخ داشته باشد، نمي‌تواند به صورت مرتب و به شكل دارو از آن استفاده كند چون باعث ضعف نيروي جنسي مي‌شود.

چاشنی‌بازی به سبک آمیتاباچان


 به چه دردي مي‌خورد؟

رازيانه رقيق‌كننده و كاهنده فشار خون، افزاينده شير مادر، پاك‌كننده سموم بدن، از بين برنده التهاب دهان، تقويت‌كننده چشم و از بين برنده حساسيت چشمي است. رازیانه خواص فراواني براي كبد، طحال و مثانه دارد، قاعده‌آور، افزاينده اشتها و برطرف‌كننده حالت تهوع است و مغز را فعال مي‌كند.


اين‌جوري بخوريد!

رازيانه را به صورت‌ مختلف مي‌توان مصرف كرد؛ مثلا از تخم آن مي‌توان در تهيه نان و شيريني استفاده كرد يا مي‌توانيد پودر بذرهايش را براي طعم‌دار كردن مرغ و انواع سوپ استفاده كنيد.


اين هم يك غذاي خوشمزه با پياز رازيانه

رازيانه با خوراك گوشت: فر را با دماي ۱۸۰ درجه گرم كنيد و پياز يك رازيانه را كمي در آب بجوشانيد. ۲۵۰ گرم فتوچيني را طبق دستور روي بسته‌بندي‌اش بپزيد و ۲۵۰ گرم گوشت گاو را با برش‌هاي نازك ببريد. ۲۵۰ گرم پنير سوئيسي را هم رنده كرده، ۲۰۰ گرم خامه و يك عدد تخم‌مرغ بزرگ را هم كنار دست‌تان بگذاريد.


چاشنی‌بازی به سبک آمیتاباچان


كف يك تابه چهارگوش مخصوص فر را با كره چرب كرده، نيمي از فتوچيني‌ها را كف ظرف بريزيد، بعد پياز رازيانه را كه خرد كرده‌ايد، همراه با گوشت گاو و بعد هم پنيرها را لايه‌لايه روي فتوچيني‌ها بريزيد. اين كار را دوباره تكرار كنيد؛ طوري‌كه پنير لايه آخر باشد.

حالا خامه و تخم‌مرغ را حسابي با هم مخلوط كرده و با نمك و فلفل سياه طعم‌دارش كنيد. سس خامه و تخم‌مرغ را روي محتويات تابه ريخته و ظرف را براي نيم‌ساعت در فر بگذاريد. مي‌توانيد غذاي‌تان را با برگ رازيانه تزیين و با سالاد مخلوط سبزيجات سرو كنيد.


ميخك، ضددرد و مرض!

ميخك كه به گفته دكتر عليرضا عباسيان، در طب سنتي به قرنفُل مشهور است، همان گياهي است كه بويش در دندانپزشكي تا مغزمان رسوخ مي‌كند! اين گياه به خاطر خاصيت سركنندگي‌اش در بيشتر مواد دندانپزشكي استفاده مي‌شود؛ مثلا اگر كمي پودر ميخك را روي دندان بگذاريد، درد را ساكت مي‌كند. به همين دليل نبايد در مصرفش زياده‌روي كرد. طبيعت ميخك گرم و خشك است و عطر و بوي خاصي دارد؛ طعمي تند و عطري گرم با ته‌مزه‌اي از كافور و فلفل. شايد عطر و طعم میخک در غذا مورد پسند همه نباشد و بيشتر به درد افرادي مي‌خورد كه طبع سردتري دارند.

اين‌جوري بخوريد!

پودر گل ميخك را هم مثل ساير ادويه‌ها مي‌توانيد به انواع سوپ و سس اضافه كنيد يا به عنوان طعم‌دهنده روي ميوه‌ها بپاشيد؛ البته ميخك يكي از ادويه‌هاي اصلي غذاهاي هندي و يكي از پنج ادويه مهم چيني‌ها هم هست.


اين هم يك نوشيدني خوشمزه با ميخك

پانچ ميخك: يك قاشق سوپخوري غنچه خشك شده ميخك، شش عدد چوب دارچين و سه قاشق سوپخوري چيپس زنجبيل را در يك پارچه تنظيف بپيچيد و دورش را با يك تكه نخ تميز ببنديد. در يك تابه متوسط، سه و سه‌چهارم پيمانه شكر سفيد، دو ليتر آب و كيسه تنظيفي ادويه‌ها را بگذاريد و صبر كنيد تا جوش آيد.


چاشنی‌بازی به سبک آمیتاباچان


محتويات تابه را هم بزنيد تا شكر كاملا حل شود. حالا ظرف را از روي حرارت ‌برداريد و براي يك شب در يخچال قرار دهيد. قبل از سرو كردن اين نوشيدني، دو ليتر آب‌پرتقال، دو پيمانه آب ليموترش و سه ليتر آب سيب را به آن اضافه كرده و روي شعله كم گرمش كنيد؛ حواس‌تان باشد نوشيدني‌تان نبايد بجوشد. اين نوشيدني را بايد گرم سرو كنيد.

طرز تهيه چيپس زنجبيل: زنجبيل تازه را خرد كرده، با مقداري آب و شكر روي حرارت آرام بپزيد و بعد در شكر بغلتانيد و بگذاريد خشك شود.


جوز هندي؛ عطر و طعم سوسيس و كالباس!

حتما اسم جوز هندي یا پادشاه ادویه‌ها را زياد شنيده‌ايد و شايد از آن در غذاهاي‌تان هم استفاده كرده باشيد. به قول دكتر عباسيان، متخصص طب سنتي، جوز هندي ادويه‌اي است كه از زمان‌هاي قديم استفاده مي‌شده است. طبيعتش گرم و خشك بوده و البته ممکن است باعث مسمومیت هم شود؛ يعني نمي‌شود آن را زياد در غذاها به كار برد.

اين‌جوري بخوريد!

از آنجا كه جوز هندي در آشپزي، طعمي شبيه سوسيس و كالباس ايجاد مي‌كند، مي‌توان براي تغيير عادت بچه‌هايي كه سوسيس و كالباس دوست دارند، در تهيه غذا با گوشت تازه از آن استفاده شود. رطوبت بچه‌ها نسبت به بزرگسالان بيشتر است و خشكي جوز‌هندي مشكلي براي‌شان ايجاد نمي‌كند.


اين هم يك غذاي خوشمزه با جوزهندي

سوفله قارچ و جوزهندي: يك عدد پياز و  دو حبه سیر را خرد كرده و در يك تابه كمي تفت دهيد. يك بسته كوچك قارچ را درشت خرد كرده، در تابه كمي تفت دهيد. حالا ۲۰۰ گرم اسفناج خردشده، يك عدد گوجه‌فرنگي و در نهايت سه قاشق جعفري خرد شده به آن را اضافه كنيد.


چاشنی‌بازی به سبک آمیتاباچان


براي تهيه سس مخصوص سوفله يك ليوان شير، مقداري نمك، فلفل و جوز هندي، ۱۵۰ گرم كره آب شده و دو قاشق آرد را با هم مخلوط كرده، روي حرارت ملايم بگذاريد تا كمي غليظ شود و دست آخر كمي پنير پارمسان (۱۰ تا ۲۰ گرم) به آن بیفزایید. حالا زرده چهار تخم‌مرغ را از سفيده‌ها جدا كرده، خوب بزنيد و به سس كه كمي خنك شده، بيفزاييد. اين سس را در تابه پياز و سبزي‌ها بريزيد و خوب هم بزنيد.

حالا سفيده‌ها را با مقداري نمك آنقدر هم بزنيد كه سفت و خا‌مه مانند شود. بعد آن را آرام‌آرام به مواد قبلي اضافه كرده و به صورت دوراني مخلوط كنيد. در نهايت مواد را در ظرف مخصوص فر ريخته، رويش را با بقيه پنير پارمسان (۳۰ تا ۴۰ گرم) و مقداري پنير چدار بپوشانيد و ۳۵ دقيقه در دماي 375 درجه فر قرار دهيد تا پنيرها آب شده و رنگش طلايي شود.


گلپر، صددرصد ايراني!

گلپر گياه بومي ايران است و در نواحي نمناك كوهستاني ايران و مناطق حاشيه‌اي مي‌رويد. گلپر هم ادويه‌اي قديمي است كه به‌خصوص در ترشي‌ها استفاده مي‌شود. این ادویه طبع گرم و خشكي دارد اما به گفته دكتر عليرضا عباسيان، درجه گرمی و خشكي‌اش به اندازه جوز و ميخك نيست به همين دليل مي‌توان بيشتر از آن در تهيه غذاها استفاده كرد. اما باز هم این ادویه براي كساني كه طبيعت گرم و خشكي دارند، چندان مناسب نيست.

اين‌جوري بخوريد!

از گلپر مي‌توان به عنوان مصلح بعضي خوراكي‌ها مثل ترشي، انار و باقلا استفاده كرد در ضمن مصرف گلپر در دوران بارداري توصيه نمي‌شود.


چاشنی‌بازی به سبک آمیتاباچان


اين هم يك ترشي خوشمزه با گلپر

ترشي گلپر: ابتدا ساقه‌هاي گلپر را كه داراي پرز ظريفي است، روي تخته برش گذاشته و به صورت اريب برش دهيد. بعد برگ‌هاي پهن و البته ظريف آن را انتخاب كرده و بعد از شست وشو كاملا خرد كنيد. حالا يك فلفل دلمه‌اي زرد و يك فلفل دلمه‌اي قرمز را خرد كرده و به برگ و ساقه خرد شده گلپر اضافه كنيد. سه تا چهار حبه سير پوست گرفته را هم به اين مواد اضافه كرده و بعد به اندازه لازم، سركه و نمك روي مواد تهيه شده بريزيد؛ طوري كه كاملا همه مواد را بپوشاند. بعد از سه يا چهار روز اين ترشي آماده خوردن است. توصيه مي‌كنيم آن را در يخچال نگهداري كنيد تا زرد نشود.

عبدالله اسکندری بازدید : 183 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

وب سایت آلامتو: امروز برای شما عزیزان طرز تهیه ماهی قزل آلا کبابی را آماده کرده‌ایم که به علت داشتن فسفر برای ذهن و مغز بسیار مفید است.

مواد لازم :

  •     سه عدد فیله 180 گرمی ماهی قزل آلا
  •     یک چهارم فنجان آب لیمو
  •     اسپری پخت و پز
  •     یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ای
  •     دو قاشق غذا خوری پودر فلفل قرمز
  •     چهار قاشق چای خوری لیمو
  •     یک قاشق غذا خوری روغن نباتی
  •     یک و نیم قاشق چای خوری زیره سبز
  •     یک و یک چهارم قاشق چای خوری دارچین
  •     یک قاشق چای خوری نمک
طرز تهیه ماهی قزل‌آلا کبابی

طرز تهیه :

1.فیله ماهی قزل آلا را درون یک کیسه فریزر قرار می‌دهیم و آب لیمو را اضافه کرده و درون یخچال به مدت حداقل یک ساعت قرار می‌دهیم تا سرد شود و بوی بد ماهی کاهش یابد.

2.فر را بر روی دمای 200 درجه سانتی گراد ( 400 درجه فارنهایت ) قرار می‌دهیم و یک ظرف مناسب انتخاب کرده و و اسپری پخت و پز را استفاده می‌کنیم و یک فویل آلومینیومی نیز تهیه می‌کنیم.

3.شکر قهوه‌ای ، پودر فلفل قرمز ، لیمو ، روغن ، زیره ، دارچین و نمک را درون مخلوط کن ریخته و با هم مخلوط می‌کنیم.

4.حال ماهی‌ها را از کیسه خارج کرده و درون مخلوط شکر قهوه‌ای می‌غلتانیم و درون فویل و سپس ظرف پخت قرار می‌دهیم.

5.پس از آن درون فر قرار داده و 12 تا 15 دقیقه  اجازه می‌دهیم حرارت ببیند. غذای شما آماده است.

عبدالله اسکندری بازدید : 148 جمعه 03 مهر 1394 نظرات (0)

مجله آشپزی مثبت - نازلی حمید ی: بیایید با هم دست به کار شویم و یک عصرانه خوشمزه درست کنیم. می توانید دوستان خود را دعوت کنید و با کیک هویچ و دارچین در یک دور همی صمیمی از آنها پذیرایی کنید.

كيك هويج با طعم د ارچين


مواد لازم

  • ٣ عد د تخم‌مرغ
  • ٢٢٠ گرم شكر
  • 2/1 ق چ وانيل
  • ١٢٥ گرم روغن
  • ٥٠ گرم  آب
  • ٢٥٠ گرم آرد
  • ١ ق م  بیکینگ‌پود ر
  • ٢ عد د هويج بزرگ رند ه شد ه
  • ٢ ق م  د ارچين
  • ٥٠ گرم گرد وی خرد شد ه
  • خامه و پود ر قند برای تزیین


طرز تهیه:

1. فر را روشن كرد ه و د ر د ماي ١٨٠ د رجه سانتی‌گراد تنظيم کنید. تخم‌مرغ‌ها را با شكر و وانيل د ر یک ظرف مناسب بریزید و آنها را باهمزن برقي آنقد ر بزنید تا حجم آن د و برابر شود و رنگ مخلوط به زرد كمرنگ د رآید.

2.  حالا روغن و آب را افزود ه و د وباره به مد ت یک د قيقه باهمزن هم بزنید.

3. د ر یک ظرف جد اگانه آرد و بیکینگ‌پود ر را الك کنید، سپس آن را آرام‌آرام به مخلوط اضافه کرد ه و مواد را با ليسك به‌صورت د وراني هم بزنید تا مخلوط يكد ستي حاصل شود.

4.  حالا باید هويج، گرد و و د ارچين را به مخلوط اضافه كنید و د وباره با ليسك هم بزنید تا مایه کیک آماد ه شود.

5. قالب را باکمی روغن مايع چرب كرد ه و مخلوط را د ر قالب بریزید، سپس آن را د ر فر به مد ت ٤٥ د قيقه قرار د هید تا کیک بپزد.

6. بعد از ٤٥ د قيقه يك سيخ چوبي را د اخل مركز کیک فرو کنید. د رصورتی‌که کاملاً پخته باشد، هيچ ماد ه‌ای به سيخ نمی‌چسبد.

7.  روي كيك را می‌توانید با خامه و پود ر قند تزيين كنيد.

عبدالله اسکندری بازدید : 213 سه شنبه 31 شهریور 1394 نظرات (0)

امروز در آموزش آشپزی تصمیم به طرز تهیه آش شله قلمکار مخصوص شام افطاری گرفتیم. آش شله قلمکار به خاطر حبوبات و گوشت و سبزی که در اون به کار میره بسیار مغذی و لذیذ هست و در عین حال یک غذای سنگین هست که بهتره این شبها بعد یکی دو ساعت بعد از افطاری میل بشه و به خاطر مغذی بودنش بسیار مناسب شام بع از افطاری هست. این آش هم در مناسیتها استفاده میشه و در برخی مناطق کشورمون معروف به آش حضرت زهرا(س) ست.


مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار:

  • گوشت نیم کیلو
  • سبزی آش(جعفری و گشنیز و اسفناج و تره به مقدار یکسان) نیم کیلو
  • عدس نصف لیوان
  • نخود نصف لیوان
  • لوبیا چیتی نصف لیوان
  • لوبیا قرمز نصف لیوان
  • برنج نصف لیوان
  • پیاز دو عدد
  • تخم گشنیز پودر شده 1 قاشق غذا خوری سر صاف
  • نمک، زردچوبه وفلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن، پیاز داغ و نعناع داغ به مقدار لازم

طرز تهیه آش شله قلمکار:

برای تهیه آش شله قلمکار باید از قبل چند ساعت حبوبات و برنج را در مقداری آب خیس میدیم و دو سه بار آبش رو عوض میکنیم. سبزی ها رو هم پاک میکنیم و بعد از شستن، خرد میکنیم. حبوبات و برنجی که از قبل خیس دادیم رو با حدود یک و نیم لیتر آب روی حرارت میگذاریم تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو ملایم میکنیم تا کم کم بپزن.  پیاز هارو خرد میکنیم و در روغن تفت میدیم تا طلایی بشه و بع گوشت رو اضافه میکنیم و بعد از کمی تفت دادن مقداری آب میریزیم و میگذاریم تا خوب بپزه. بعد از پختن استخوانهاش رو جدا میکنیم و در حبوبات میریزیم. مخلوط گوشت و حبوبات باید کاملا بپزن و له بشن. تخم گشنیز و زردچوبه رو در مقداری روغن تفت میدیم و در نیم ساعت آخر با سبزی ها در آش میریزیم و نمک و فلفل هم اضافه میکنیم و بعد از جا افتادن کامل و هنگام کشیدن در ظرف با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین میکنیم. میتونید این آش رو هم با کشک تزیین و سرو کنین.

باید در نظر داشته باشین که این آش کمی بیشتر وقت میخواد و باید روی حرارت ملایم کاملا بپزه و هم زده بشه.

عبدالله اسکندری بازدید : 153 سه شنبه 31 شهریور 1394 نظرات (0)

آلبالو پلو از غذاهایی هست که در تابستون بیشتر از هروقتی استفاده میشه و به مزاج اونهایی که غذاهای شیرین دوست دارن بسیار خوش میاد. البته این غذا میتونه ترش یا ملس هم باشه. امروز با توجه به فصل تابستان و گرمی بازار این میوه تصمیم به شرح تهیه آلبالو پلو گرفتم و امیدوارم مورد توجهتون فرار بگیره.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو:

برنج سه پیمانه

آلبالو دو پیمانه

زعفران دم کشیده به مقدار لازم

شکر به مقدار دلخواه

نمک به مقدار لازم

طرز تهیه آلبالو پلو:

قبل از هرچیزهسته  آلبالوها رو جدا میکنیم و اونهارو با مقدار شکر دلخواهی کنار میگذاریم تا دو ساعتی آب بندازه. البته اگر دیدید شکر در آب آآلبالوها حل نشد ده دقیقه بجوشونید و مراقب باشید زیاد جوش نخوره تا رنگش تیره نشه. ته دیگ مورد نظر رو هرچیزی که دوست دارید بذارید مثل سیبزمینی.بعد یک لایه برنج رو در قابلمه  میریزیم و روش  یک لایه آلبالو و مقداری زعفران میریزیم و همین مراحل رو ادامه میدیم تا مواد تمام شه و میگذاریم دم بکشه.

آلبالو پلو رو معمولا با مرغ سرو میکنن. هم میشه مرغ رو بپزن و ریش ریش کنن و بین لایه های برنج قرار بدن و یا اینکه جدا سرخ میکنن و در کنارش سرو میشه.

من خودم دوست دارم داخل آلبالو پلو خلال پسته و بادوم هم برزیم که به نظرم مزه جالب تری به این غذا میده، اگر دوست دارین خلال بادوم یا پسته زیر دندونتون بیاد و کمی سفت باشه که لازم نیست کاری بکنید فقط در هنگام دم کشیدن، خلال رو به غذا اضافه کنین ولی اگر دوست دارین که نرم باشه و زیاد جلوه نکنه میتونین به اندازه ده دقیقه خلال پسته و بادوم رو در آب بجوشونین تا کمی نرم تر بشن و به غذا اضافه کنین تا خیلی نرم تر زیر دندون احساس بشن. و یا اینکه برای تزیین روی غذا از خلال پسته و بادوم به همراه زعفرون استفاده کنین.

عبدالله اسکندری بازدید : 232 سه شنبه 31 شهریور 1394 نظرات (0)

قیمه هم از پرطرفدار ترین غذاهای ایرانی هست که بسیار لذیذ و خوشمزه هست و در کنار برنج استفاده میشه. این غذا به روشهای مختلفی طبخ میشه و مدلهای مختلفی داره مثل قیمه بادمجان یا قیمه نثار که امروز به طرز تهیه قیمه مرسوم در کل کشورمون گرفتیم که معروف تر از بقیه هم هست. ای قیمه در مراسمات مذهبی کشورمون هم زیاد پخته میشه.

مواد لازم برای تهیه قیمه:

لپه یک لیوان

پیاز دو عدد

گوشت گوسفند به مقدار دلخواه

رب گوجه چهار قاشق غذاخوری سر صاف

آب و روغن و نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه قیمه:

مثل همه غذاهایی که حبوبات دارن، قبل از هرچیزی لپه رو خیس میکنیم. پیاز هارو خرد میکنیم و با روغن و زردچوبه تفتش میدیم. کمی که آبش افتاد و طلایی شد گوشتهایی رو که خرد کردیم اضافه میکنیم و تفت میدیم. رنگ گوشتها هم که عوض شد کمی آب اضافه میکنیم و زمان میدیم تا گوشتها بپزه. مقدار دیگه ای از پیاز رو خرد میکنیم و در روغن تفت میدیم و لپه هایی که از دو سه ساعت قبل خیس وردن اضافه میکنیم تا تفت بخوره و بعد از کمی تفت آب اضافه میکنیم تا جدا بپزه.

پیشنهاد برای له نشدن لپه:

پیشنهاد اینه که همونطور که بالا گفتم لپه و گوشت رو جدا بپزیم. دلیلش هم این هست که زمان پخت گوشت و لپه متفاوت هست و گوشت دیرتر میپزه. اگر باهم در یک ظرف بگذاریم که بپزن یا گوشت نمیپزه یا لپه له میشه. بعد از اینکه لپه ها پخت زیرش رو خاموش میکنیم و منتظر پختن گوشتها میشیم و بعد لپه ها رو به گوشت اضافه میکنیم. رب گوجه رو هم در مقداری روغن کمی تفت میدیم و به غذا اضافه میکنیم. نمک هم فراموش نکنین. بعد از ده دقیقه قیمه شما آماده اس.

طعم دهنده های قیمه:

قیمه رو معمولا با لیمو عمانی یا آبلیمو کمی ترش میکنن. همچنین از گلاب و زعفران برای عطر خوب استفاده میشه که پیشنهاد میکنم امتحان کنین. هر کدوم رو که خواستین، باید در ده دقیقه آخر به قیمه اضافه کنین.

از سیبزمینی سرخ کرده هم برای تزیین قیمه استفاده میشه.

عبدالله اسکندری بازدید : 407 جمعه 27 شهریور 1394 نظرات (0)

در آموزش آشپزی ایرانی امروز به طرز تهیه آش میپردازیم. آش به یک سری از غذاهای ایرانی گفته میشه که سبزی و حبوبات پای ثابتشون هستن. در استانهای مختلف کشور عزیزمون این غذا به روشهای مختلف و طعمهای مختلف پخت میشه که معروفترین شون آش رشته، آش شله قلمکار و آش دوغ هست.

پنج روز از ماه رمضون گذشته و تصمیم دارم آموزش پخت آش رشته رو براتون بذارم که خیلی هم محبوبه. برای ما ایرانیا در مناسبتهای مختلف مذهبی معمولا زیاد استفاده میشه و جایگاه ویژه ای داره. این روزهام در سفره های افطار زیاد استفاده میشه.

مواد لازم آش رشته:

  • حبوبات ( لوبیا، نخود، عدس) به مقدار مساوی باهم یک لیوان
  • سبزی آش ( به نسبت: گشنیز 1 واحد، جعفری 1 واحد، چغندر 1 واحد، تره 1/2 واحد و اسفناج به مقدار کم) دو لیوان خرد شده
  • رشته آش یک لیوان پر
  • پیاز داغ
  • سیر داغ
  • نعنا داغ
  • کشک
  • آب 4 لیوان

طرز تهیه آش رشته:

قبل از هر چیز حبوبات رو باید چند ساعتی خیس بدیم. حبوباتمون رو با آب روی حرارت میذاریم . بعد از اینکه کاملا پخته شد، سبزی رو بهش اضافه میکنیم و یک ربع تا بیست دقیقه بعد رشته رو هم اضاقه میکنیم. وقتی که رشته کاملا حجم گرفت و نرم شد نصف کشکی که آب گرفتیم رو همراه مقداری از سیر داغ و پیاز داغ و نعنا داغ به آش اضافه میکنیم و بعد از 10 دقیقه زیرش رو خاموش میکنیم. هنگام سرو هم با کشک و سیر داغ و پیاز داغ و نعنا داغ تزیینش میکنیم. نکته ای که معمولا در پخت آش مهمه نمک هست که به خاطر شور بودن کشک باید مقدار نمکی که در آش میریزیم خیلی کم باشه که با اضافه شدن کشک آشمون شور نشه. گاهی برای خوش طعم تر شدن از قلم هم در آش استفاده میشه.

عبدالله اسکندری بازدید : 306 جمعه 27 شهریور 1394 نظرات (0)

از اونجایی که غذاهای اصیل ایرانی خیلی پر طرفدار هستن قصد داریم یکی یکی به شرح پختشون بپردازیم که در آشپزی ایرانی امروز تصمیم به پخت فسنجان گرفتیم و قراره این غذای محبوب ایرانی رو با فوت و فن های خوب جا افتادنش براتون شرح بدیم.

مواد لازم فسنجان

  • مغز گردو نیم کیلو
  • مرغ به مقدار لازم
  • پیاز دو عدد
  • رب انار دو قاشق غذا خوری
  • آب یک و نیم لیتر

طرز تهیه فسنجان

قبل از هرچیز باید گردوهارو چند باری چرخ کنیم چرا که هرچی بیشتر آسیاب بشن خورشتمون روغن بیشتری میندازه. پیازهارو رنده میکنیم و در ظرفی همراه گردو های آسیاب شده با مقدار کمی روغن تفت میدیم. بعد آب رو اضافه میکنیم و اجازه میدیم گردوها بپزه. مرغها رو هم میتونیم بپزیم و نیم ساعت آخر اضافه کنیم یا اینکه فقط تفت بدیم و یک ساعت آخر اضافه کنیم. گردوها که کمی غلیظ تر شدن میتونیم رب انار رو اضافه کنیم.اضافه کردن نمک هم فراموش نکنین.

مقدار رب انار و ترشی  فسنجان

این خورشت در نقاط مختلف کشور عزیزمون به شکلهای مختلف پخت میشه و بعضیها ترش و بعضیها شیرین و بعضیها ملس دوست دارن. رب انار انواع مختلفی داره که بعضیها خیلی ترش و بعضی ها ملس هستن و به نسبت این ترشی باید در خورشت اضافه بشن ولی دو قاشق سر صاف رب انار برای فسنجان ملس کافیه پس اگر ترش دوست دارید میتونید یکی دو قاشق بیشتر استفاده کنین و اگر شیرین دوست دارین میتونین یک قاشق رب اناز اضافه کنین و دو سه قاشق شکر.فوت کوزه گریش اینه که وقتی رب انار اضافه میشه و بلافاصله خورشت رو بچشین احساس میکنین ترشیش خیلی کمه و این در حالیه که اگر بیست دقیقه بعد همون رو بچشید متوجه میشید اصلا کم نبوده و ترش شده و این به خاطر اینه که ترشی رب انار خودش رو بعد از دقایقی نشون میده و همین باعث میشه بعضیها به اشتباه بیفتن و ترشیش رو زیاد کنن.

رنگ فسنجان

رب انار باعث تیره شدن رنگ گردوها میشه. نکته دیگه اینه که اضافه کردن شکر رنگ فسنجان رو به قهوه ای تیره و سیاهی میبره. همچنین خیلی ها برای خوشرنگتر شدن فسنجان در اون یک قاشق رب گوجه میریزن.

نکته برای روغن انداختن

اگر غذاتون آماده شده بود و دیدید روغن ننداخته میتونید در آخر نصف لیوان آب سرد اضافه کنین.این به روغن انداختن خورشتتون کمک میکنه.

به طور کلی فسنجان غذایی هست که با تجربه میشه فوت و فن هاش رو یاد گرفت ولی رعایت کردن موارد بالا، مقدار آب و به اندازه ریختن رب انار خیلی بهتون کمک میکنه.

عبدالله اسکندری بازدید : 489 جمعه 27 شهریور 1394 نظرات (0)

معمولا در سفره های افطاری از  فرنی و شیربرنج زیاد استفاده میشه و دلیل این پرطرفداری سبک بودن، شیرینی و خوشمزه بودنشون هست. فرنی اگر شیرینیش زیاد نباشه (اگر شما هم مثل من زیاد شیرین رو دوست ندارین) میتونه گلو رو نرم و صاف کنه، معده رو گرم کنه و آمادگی برای صرف شام و افطار رو فراهم میکنه. اگر هم شیرینیش زیاد باشه میتونین به همراه نون و یا چایی نوش جان کنین. در آموزش آشپزی امروز طرز تهیه فرنی رو قرار دادیم.

مواد لازم برای تهیه فرنی:

  • شیر 3 لیوان
  • آرد برنج 1 لیوان
  • آب 3 لیوان
  • شکر 2/3 لیوان
  • گلاب 3 قاشق سوپ خوری
  • زعفران ( در صورت تمایل) به مقدار لازم

طرز تهیه فرنی:

فرنی به شکلهای مختلفی درست میشه. به صورت معمول باید آرد برنج و شکر رو در آب سرد حل کنیم و روی حرارت بذاریم تا کم کم به جوش بیاد. بعد حرارت رو ملایم تر میکنیم تا پخته بشه. به این نکته هم توجه کنین که باید فرنی رو هم بزنیم تا هم ته نگیره و هم گلوله نشه. کمی که آرد خودش رو باز کرد، شیر رو کم کم اضافه میکنیم. بعدش هم گلاب و زعفران رو اضافه میکنیم و اونقدر روی حرارت ملایم هم میزنیم تا به غلظت دلخواه برسه.

عبدالله اسکندری بازدید : 518 جمعه 27 شهریور 1394 نظرات (0)

حلوا ها هم این روزها و شبهای افطاری طرفداراری خاص خودشون رو دارن. به همین منظور در آموزش آشپزی امروز طرز تهیه حلوای هویج مخصوص افطاری رو قرار دادیم.

مواد لازم برای حلوا هویج:

  • آرد برنج 2 و یک دوم پیمانه
  • هویج نیم کیلو پخته
  • شکر یک و یک چهارم پیمانه
  • آب دو پیمانه
  • روغن دو پیمانه
  • زعفران یک چهارم پیمانه
  • گلاب یک دوم پیمانه

طرز تهیه حلوا هویج:

هویج رو با مقداری آب کاملا میپزیم تا کاملا نرم بشه. بعد اون رو به شکل پوره در میاریم. بعد آب و شکر رو مخلوط میکنیم و روی حرارت میذاریم تا حل بشه و قوام بیاد. بعدش هم زعفران رو که قبلا دم کردیم و گلاب رو به شربت اضافه میکنیم و کنیر میگذاریم.

آرد برنج رو در ظرفی روی حرارت ملایم میگذاریم تا کمی برشته بشه و رنگش کمی تغییر کنه. در این مرحله روغن رو بهش اضافه میکنیم و باز کمی تفت میدیم. کمی بعد هویج پوره شده رو اضافه میکنیم و به تفت دادن ادامه میدیم تا جایی که حلوا از ظرف جدا بشه. بعد هم از روی حرارت برمیداریم و شربط رو کم کم بهش اضافه میکنیم.

فوت و فن های تهیه حلوای هویج:

نکته قابل توجه این حلوا اینه که معمولا شل میشه و خودش رو وامیده. اگر این اتفاق افتاد مجددا روی حرارت بگذاریدش تا کمی خودش رو بگیره. نکتهبعدی رنگش هست که معمولا با اون مقدار زعفران و هویجی که در اون به کار رفته به رنگ نارنجی در میاد. فقط باید زعفران کاملا دم کشیده باشه. برای شیرینی این حلوا هم با این مقدار شکر تقریبا کم شیرین هست و اگر علاقه به شیرینی زیاد دارین میتونین شکرش رو زیاد کنین.

پیشنهاد برای تزیین حلوا:

این روزا قیف های قنادی در همه فروشگاههای قنادی پیدا میشه و با ماسوره های خیلی متنوعی که داره میشه همه دسرها رو باهاش تزیین کنین. پودر پسته هم گزینه مناسبی برای تزیین حلوای هویج هست. همچنین از این حلوا میشه در نان میکادو استفاده کرد.

عبدالله اسکندری بازدید : 338 پنجشنبه 26 شهریور 1394 نظرات (0)

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و همزمان شدن با روزهای گرم تابستان تصمیم گرفتم نوعی از نوشیدنی های تابستانی رو براتون شرح بدم.

نوعی از شربتها که این روزها بسیار مرسوم هست و در همه خونه ها پیدا میشه و شربتهای میوه ای هستند. که معمولا اینطور هستش که مربای اون میوه رو درست میکنیم و شهدش رو جدا میکنیم. ولی شربتهایی که امروز میخوام راجع بهشون صحبت کنم شربتهای گیاهی هستن. شربتهای گیاهی به دو صورت میتونن تهیه بشن. یا اون گیاه رو با کمی آب و شکر میجوشونیم و بعد از سرد شدن و صافی کردن با مقداری آب و یخ مخلوط کرده و میل میکنیم، یا به صورت عرقیجات هستن که با مقداری شربت پایه (2 پیمانه شکر+ 1 پیمانه آب را میجوشانیم تا شکر حل بشه و کمی غلیظ یشه) و آب و یخ سرو میشه.

به این روش هر نوع عرق گیاهی که بخواید میتونین به صورت شربت میل کنین . فقط باید در نظر داشته باشیم که بعضی عرقیات رو به خاطر طعم و عطر تندشون زیاد استفاده نکنیم. مثلا در هر لیوان آب، شربت رو به مقدار دلخواه و عرقیات رو در حد دو تا سه قاشق اضافه میکنیم و با یخ سرو میکنیم. البته اضافه کردن مقداری طعم دهنده مثل آبلیمو در طعم نوشیدنی خیلی تاثیر داره.خوشبختانه عرقیات تنوع بسیار بالایی داره و برای سلامتی واقعا مفید هستن و میتونیم هم متنوع بنوشیم و هم سالم.

نوشیدنی نعناع

  • عرق نعناع 2 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری
  • آب 1 لیوان
  • شربت پایه به مقدار لازم

نوشیدنی بهارنارنج

  • عرق بهارنارنج 2 قاشق غذاخوری
  • آب پرتقال نصف لیوان
  • آب نصف لیوان
  • شربت پایه به مقدار لازم

نوشیدنی گل گاو زبان

  • دم نوش گل گاو زبان(مثل چای دم کنید) نصف لیوان
  • آب نصف لیوان
  • شربت پایه به مقدار لازم
  • عرق سنبل الطیب 2 قاشق غذاخوری
  • آب لیمو 1 قاشق غذاخوری

 

عبدالله اسکندری بازدید : 240 پنجشنبه 26 شهریور 1394 نظرات (0)

این شبها عموما سفره های افطاری پهنه و بازار حلیم و آش و شله زرد و … حسابی گرمه. به همین منظور تصمیم گرفتیم در بخش آشپزی بیشتر از هرچیزی روی غذاهای ماه رمضونی تاکید داشته باشیم تا هم کمکی به شما دوستای خوبمون بشه و هم ثوابی نصیب ما…

امروز طرز تهیه حلیم رو براتون شرح میدیم.

حلیم غذای پر طرفدار،مقوی و البته چاق کننده و دیرهضمی هستش که معمولا در صبحانه استفاده میشه و با شروع شدن ماه رمضان به وعده افطاری انتقال پیدا میکنه. تهیه این غذا خیلی آسونه فقط طبق معمول غذاهای سنتی صبر و حوصله زیاد میخواد و پختش زمان زیادی میبره.

مواد لازم حلیم

– گندم(ترجیحا پوست کنده) 500 گرم

– گوشت(ترجیحا بوقلمون) 300گرم

– آب به مقدار لازم

– نمک به مقدار لازم(خیلی کم)

– روغن حیوانی یا کره آب شده به مقدار لازم

– شکر و دارچین به مقدار لازم برای تزیینات

طرز تهیه حلیم

اولین کاری که باید بکنیم خیس دادن گندم هست. گندم پوست کنده در همه سوپر مارکتها موجوده ولی اگر در دسترستون نیست میتونید از گندم با پوست استفاده کنید و در مراحل پختن که پوست انداخت اون رو از ظرف خارج میکنیم.

گندم رو چند ساعتی خیس میکنیم. بعد اون رو با گوشت و یکی دو لیتر آب در قابلمه روی حرارت میذاریم و بعد از جوشیدن میگذاریم روی حرارت ملایم کامل بپزه.حداقل سه ساعت زمان لازم داره تا بپزه.البته گوشت که نیم پز شد نمک رو هم اضافه میکنیم. در حین پخت هم باید هر از گاهی هم بزنیم . اونقدر هم زدن رو ادامه میدیم که وقتی کاملا پخت به شکل پوره در اومده باشه.البته اگر مخلوط کن برقی دارید به راحتی میتونید صاف و یکدستش کنین.

زمان کشیدن هم با کره و دارچین و شکر تزیینش میکنیم.

عبدالله اسکندری بازدید : 311 چهارشنبه 25 شهریور 1394 نظرات (0)

با سلام، امروز که فکر ناهار بودم تصمیم به تهیه قرمه سبزی گرفتم… بعدش با خودم فکر کردم این غذا که اینهمه طرفدار داره و تقریبا همه دوست دارن چه خواصی داره، البته کم و بیش از خواص حبوبات و سبزیجات مطلع بودم ولی دقیقتر این موضوع رو بررسی کردم و تصمیم گرفتم توی بخش آموزش آشپزی براتون ارسال کنم،  قبل از هرچیز طرز تهیه اون رو براتون مینویسم.

مواد لازم

  • گوشت 300 گرم
  • لوبیا(ترجیحا قرمز ) یک پیمانه
  • لیمو عمانی 2-3 عدد
  • پیاز 1عدد
  • سبزی ( به نسبت: 1واحد تره ، 2/3 واحد گشنیز، 2/3 واحد جعفری، 1/3 واحد شنبه لیله و 1/3  واحد اسفناج) سه پیمانه سرخ شده

آموزش پخت قورمه سبزی

نکته اول اینه که باید حواسمون باشه که لوبیا رو حداقل چند ساعت خیس بدیم چرا که بهتر پخته میشه. من لوبیا رو از قبل به مدت ده الی بیست دقیقه میجوشونم تا نیم پز بشه.

پیاز و زردچوبه رو در مقداری روغن تفت میدم… کمی که طلایی شد گوشتهای خورد شده رو اضافه میکنم و کمی تفت میدم… بعد هم کمی آب میریزم و میذارم بپزه.

حالا نوبت سبزی هاست! سبزی هارو به همون نسبتی که گفتم خورد میکنم و در روغن تفت میدم…نکته اینه که هرچه سبزی بیشتر خورد بشه به بهتر جا افتادن خورشت کمک میکنه و هرچه بیشتر سرخ شه رنگ خورشت به تیرگی و سیاهی میره و خواصش رو از دست میده (سبزی ها رو در حد کمی تغییر رنگ تفت بدیم کافیه).

گوشت که پخت، لوبیا وسبزی رو به گوشت اضافه میکنیم و کمی که روی حرارت موند شعله رو کم کرده و منتظر پختن کامل گوشت ولوبیا و جا افتادن سبزی ها میشیم.

وقتی که تقریبا جا افتاد با چاقو چند سوراخ روی لیمو عمانی ها ایجاد کرده و در خورشت می اندازیم و قرمه سبزی ما تا یک ربع دیگه حاضره!

نکته اینه که پوست لیمو عمانی روغن رو به خودش جذب میکنه و من برای جلوگیری از این اتفاق پوست لیموهارو جدا میکنم و پالپ های خشک شدشو داخل خورشت میریزم.

خوب… این طرز تهیه قرمه سبزی به تجربه و روش من بود. خوشحال میشم نظر شمارو هم بدونم البته در قسمت زیری اطلاعات دقیقی از خاصیت مواد اولیه قرمه سبزی براتون آوردم حتما بخونین.

خواص مواد اولیه قورمه سبزی

خواص لوبیا و سبزیجات این خورشت به شرح زیره (البته این خواص در اثر حرارت و تفت خوردن تا حدی کمتر میشه):

  • لوبیای قرمز ضد سرطانه، برای درمان سنگ کلیه بسیار مفیده، فشار خون و کلسترول رو پایین میاره.
  • تره هم به طور کلی برای درمان عفونتها مناسبه و همچنین برای درمان بیماریهای تنفسی مفیده.
  • جعفری ضد نفخ بوده و رگها رو تمیز میکنه و پوست رو روشن میکنه.
  • اسفناج سرشار از آهن هست و بهترین دارو برای درمان بیماریهای کبد و معده بوده و باعث تقویت چشم و بینایی میشه و جالب اینه که در طب سنتی توصیه شده اسفناج در کنار گوشت قرمز مصرف بشه، چرا که باعث جذب بهتر ویتامین هاش میشه.

با این توصیفات ترکیبات این خورشت بسیار مفیده مخصوصا که اسفناج و گوشت قرمز در کنار هم هستند و همچنین گشنیز و جعفری ضد نفخ در کنار تره و لوبیای نفاخ استفاده میشه.

عبدالله اسکندری بازدید : 211 چهارشنبه 25 شهریور 1394 نظرات (0)

گر کمی توجه کنیم در کشور عزیزمون حتی کسانی که اعتقادات مارو ندارن و روزه نمیگیرن هم احترام میذارن و همه جا فضای خاص و معنوی ایجاد میشه و اینکه آمار جرم و جنایت بسیار پایین میاد شاهدی برای این موضوعه. دزدی کم میشه، شرارت ها کم میشه، شهر امن میشه و همه مردم سعی میکنن گناه و بدی نکنن و مهربانتر میشن و اینها همه از برکات این ماه عزیزه.

در واقع هدف از روزه داری هم همین هست که از نفسمون مراقبت کنیم و برای به کمال رسیدن تمرین کنیم.

تغذیه و سلامت در ماه رمضان

با شروع این ماه تغییراتی هم در خواب و خوراکمون به وجود میاد که اگر منظم و مدیریت شده باشه نه تنها سخت و اذیت کننده نیست، بلکه بهمون احساس آرامش هم میده. ولی بعضیهامون به پرخوری میفتیم و بعضیامون به فکر کم کردن وزن. که با این 16-17 ساعت روزه نه تنها هیچ فایده ای برامون نداره که تماما ضرر میشه و بدنمون رو دچار مشکل میکنه.

روزه داری البته به شیوه صحیح باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه. باعث میشه چربی ذخیره شده در بدن استفاده بشه و چربی نو جایگزین اون و همین باعث نشاط و شادابی میشه. روزه باعث کاهش رسوب چربی در شریانها و با دفع آب و نمک باعث دفع سموم بدن میشه.

باید طوری برنامه ریزی کنیم که نیاز روزانمون در دو وعده افطار و سحری تامین بشه.

سحری و افطار

روش صحیح ماه رمضان اینه که بهتره سحری رو یک صبحانه کامل بدونیم و به خوردن سبزیجات پخته و خرما اکتفا کنیم و سرخ کردنی رو حذف کنیم.

افطار هم باید سبک باشه و چیزهایی مصرف کنیم که معده برای پذیرش غذا آماده بشه. مثلا با شیر ولرم افطار کنیم و بعد به سراغ چای و خرما بریم. مقداری سوپ هم میتونه مکمل خوبی باشه.

نکته قابل توجه اینه که سعی کنیم شام و افطارمون در ماه رمضان یکی نباشه و حدود دو ساعت بعد از افطار به سراغ شام بریم. البته به این موضوع هم توجه کنیم که شام هم نباید سنگین باشه چون هم خوابمون رو دچار اختلال میکنه و هم باعث بی اشتهایی در سحر میشه.

نکته دیگه اینه که با توجه به این روزهای گرم و تشنگی زیاد به هیچ وجه با آب سرد افطار نکنیم. چرا که معده خالیه و دمای 37 درجه داره و با نوشیدن آب سرد دچار اسپاسم میشه و ممکنه سوء هاضمه ایجاد کنه. اگر خیلی تشنه هستین آب دمای معمولی راه حل بهتریه.

تشنگی در طول روز

همچنین مصرف میوه و سبزیجات باعث ذخیره آب در بدن میشه و در طول روز کمتر تشنه میشیم و بلعکس خوردن چای و آب در سحری باعث زیاد شدن ادرار و دفع آب بدن میشه که خودش عامل تشنگیه.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    محبوب ترین بازیکن های پرسپولیس از نظر شما کیست ؟ (میتوانید چند گزینه انتخاب کنید)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 509
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 43
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 239
  • بازدید ماه : 637
  • بازدید سال : 3,805
  • بازدید کلی : 208,551