loading...
اف یازده | اخبار ، آشپزی ، دانلود آهنگ ، کد آهنگ پیشواز
عبدالله اسکندری بازدید : 179 پنجشنبه 02 مهر 1394 نظرات (0)
خبرگزاری فارس: سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1200 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

شبکه های خبری «اسکای نیوز» و «العربیه» با تایید این رویداد، به نقل از مسئولان بیمارستانی عربستان اعلام کردند که زخمی‌های این حادثه به هشت بیمارستان منتقل شده‌اند و تلاش برای شناسایی هویت کشته‌شدگان و زخمی‌ها ادامه دارد.

همچنین گزارش های رسیده حاکی از آن است که وزارت بهداشت سعودی با اعلام وضعیت قرمز، تمام بیمارستان‌های منا و مکه را به حالت آماده باش شدید درآورده و شمار کشته شدگانی که به سردخانه‌های بیمارستانها منتقل می‌شوند، هر لحظه در حال افزایش است.

بنا به گفته مسئولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط‌های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور برای تامین هر چه بهتر این مناسک به مناطق پرازدحام اعزام شدند.

این در حالی است که روز گذشته نیز کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مسیر مکه مکرمه به منا در اثر ازدحام دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

البته ازدحام در منا پیشتر نیز حوادث تلخی آفریده بود که در شاخص ترین نمونه آن، نه سال پیش حدود 350 زائر در اثر ازدحام در منا جان باختند و بیش از هزار تن زخمی شدند.

از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز 11 ماه جاری نیز سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

این در حالی است که اوحدی، رئیس سازمان حج  زیارت در گفت‌وگو با بخش خبری رسانه ملی کشورمان، شمار جان باختگان این حادثه را 350 تن اعلام کرد و افزود که حدود 1500 تن در اثر این ازدحام مجروح شده‌اند.

مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج

مرگ 220 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس

مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج

مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج



افزایش شمار کشته‌شدگان رمی‌جمرات به ۳۵۰ نفر/ ۱۵۰۰ زائر مجروح شدند/ بیش از ۳۰ زائر ایرانی ناپدید شدند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعداد کشته‌های حادثه رمی جمرات به بیش از ۳۵۰ نفر افزایش یافته است، گفت: بیش از ۱۵۰۰ زائر مجروح شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساعت 9 صبح خبر دادند که مسئولان امنیتی عربستان دو مسیر رمی جمرات را بسته‌اند و زائران در مسیرهای دیگر با ازدحام فراوان به سوی رمی جمرات رفتند.

وی ادامه داد: زائران براثر خفگی و زیر دست و پا ماندن کشته و مجروح شدند.

براساس گزارش فارس، تاکنون بیش از 30 زائر ایرانی ناپدید شدند که 3 نفر از آنها اعضای واحد مرکزی خبر هستند.

هم‌اکنون اعضای سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری در حال جستوجو برای مفقودین ایرانی این حادثه هستند.

این در حالی است که همه مجروحان به ۴ بیمارستان در شهر مکه منتقل شده اند.



12 ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات

خرگزاری ایسنا: مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از تایید مرگ 12 ایرانی و مجروح شدن 24 تن (تا لحظه مخابره این خبر) در حادثه امروز رمی جمرات خبر داد.

مهندس وحید رحمتی با بیان اینکه هنوز آمار قطعی از حادثه‌دیدگان ایرانی در دست نیست، گفت: آمار تقریبی فوتی‌ها و مجروحان این حادثه تا یک ساعت آینده اعلام می‌شود. اما با توجه به وسعت حادثه امروز رمی‌جمرات در منا، این آمار نیز قطعی نخواهد بود و تخمینی است.

رحمتی علت این حادثه را ازدحام و فشار جمعیت در رمی‌جمرات عنوان کرد.

وی همچنین از آماده‌باش بیمارستان‌ هلال احمر در مکه جهت پذیرش و ارایه خدمات لازم به زائران خبر داد.



دستور رییس جمعیت هلال احمر برای خدمت‌رسانی به مجروحان حادثه رمی‌جمرات


خبرگزاری ایسنا: رئیس جمعیت هلال احمر ضمن عرض تسلیت در پی ضایعه فوت تعدادی از زائران در صحرای عرفات، خطاب به کادر درمانی هلال احمر ایران در مکه بر تلاش مضاعف تیم پزشکی ایران به‌ منظور تامین نیازها و ارائه خدمات درمانی لازم به زائران حادثه‌دیده تاکید کرد.

بنابر اعلام اداره‌ کل روابط‌ عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در پیامی خطاب به دکتر سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر آورده است: «خبر ضایعه ناگوار از دست دادن تعداد دیگری از زائران بیت‌ الله‌الحرام در صحرای عرفات، ما را نیز همانند بسیاری از مسلمانان جهان متاثر کرده و به سوگ نشاند.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه ناگوار به همه مسلمانان جهان و از جمله خانواده‌های داغدیده، علی‌الخصوص خانواده‌های داغدیده زائران ایرانی، از جنابعالی تقاضا دارم تا بیش از پیش و همانند خدمات ارزنده کادر درمانی هلال‌احمر ایران به حادثه‌دیدگان سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، این بار نیز از هیچ کوششی در زمینه ارائه خدمات درمانی لازم و بهبود سلامت زائران آسیب‌دیده فروگذار نکرده و گزارش روزانه ارائه خدمات را به اینجانب منعکس نمایید.»



امیرعبداللهیان: تشکیل ستاد ویژه‌ برای رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا


باشگاه خبرنگاران جوان: معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه گفت: ستادی ویژه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا تشکیل دادیم.

معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه از تشکیل ستادی ویژه در این وزارتخانه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داد و گفت: سفارت ، سرکنسولگری ، سازمان حج و زیارت و همه دستگاههای ذیربط کشورمان در مکه مکرمه نیز با مدیریت مستقیم نماینده ولی فَقِیه و سرپرست حجاج ایرانی در حال رسیدگی فوری به وضع اسیب دیدگان هستند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: مقامات عربستان سعودی مسئول این حادثه هستند و باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل اورند.

وی گفت: بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است.

در پی ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات امروز تاکنون 345 کشته و بیش از 1000 زخمی شده اند.



کشته و زخمی شدن بیش از 1800 نفر از حجاج در اثر ازدحام جمعیت در منا

باشگاه خبرنگاران جوان: شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: عربستان سعودی از کشته شدن دست کم 350 نفر از حجاج بیت‌الله الحرام بر اثر تراکم جمعیت در صحرای منی خبر داد. در این حادثه همچنین حدود 1500 نفر از حجاج زخمی شدند.

بیمارستان‌ها در مکه مکرمه در پی حادثه رمی جمرات به حال آماده باش در آمدند. مجروحان به بیمارستان مرکزی منا منتقل شده اند. این حادثه در حین برگزاری مراسم رمی جمرات در منا در روز پنجشنبه رخ داده است.

بر اساس گزارش‌ها، خبرنگار صدا وسیما نیز در اثر ازدحام جمعیت بی هوش شد و سپس با کمک افراد حاضر به هوش آمد.

در همین حال، اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، از کشته و زخمی شدن شماری از هموطنانمان در پی این حادثه خبر داد. به گفته وی 41 ایرانی در منا کشته شده‌اند.

در همین حال شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: خالد بن فیصل بن عبدالعزیز آل سعود، امیر مکه، از محل حادثه امروز در صحرای منا بازدید کرد.



اوحدی: بیش از 41 ایرانی در میان قربانیان


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به نظر می رسد بیش از 41 ایرانی در میان کشته شدگان حادثه امروز کشتن و آمار قطعی تا 30 دقیقه دیگر به طور رسمی اعلام خواهد شد.

اوحدی با اشاره  به  آخرین  وضعیت حجاج ایرانی اظهارکرد: به  نظر می رسد تا کنون حدود 125 زائر ایرانی (41 کشته و بیش از 60 زخمی) در میان قربانیان حادثه  رمی جمرات هستند که  باشد اما آمار قطعی کشته شدگان و مجرو‌حیت تا  نیم ساعت آینده به  صورت  رسمی اعلام می شود.



درخواست کمک تهران برای پیگیری حادثه منا

خبرگزاری ایسنا: معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه با اشاره به تشکیل ستاد ویژه‌ای در این وزارتخانه برای پیگیری حادثه منا و وضعیت حجاج ایرانی گفت: ما اکنون از بخش های مختلف درخواست کردیم برای عضویت در این ستاد و پیگیری امور هرچه زودتر نمایندگانی را معرفی کنند.

حسن قشقاوی با اشاره به وظایف ستاد از جمله پیگیری مستمر وضعیت حجاج ایرانی و در تماس بودن با مکه و ‌جده در مورد تعداد دقیق آمار مجروحان و یا کشته شدگان ایرانی احتمالی در حادثه منا اظهار کرد: آمار دقیق را در این زمینه سازمان حج و زیارت با توجه به ارتباطاتی که با کاروان های حجاج دارد اعلام می‌کند و مبنای ما نیز آماری است که توسط این سازمان اعلام می‌شود.

 


 

کشته‌شدگان ایرانی "رمی جمرات" 43 نفر شدند

خبرگزاری ایسنا: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، تاکنون (ساعت 14:30 دقیقه) تعداد 43 نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته شده و 60 نفر دیگر از هموطنان‌مان زخمی شده‌اند.

اوحدی در رابطه با علت جان باختن زائران ایرانی گفت: دلیل این اتفاق، مسیر خاص رمی جمرات، خفگی و تنگی نفس بر اثر فشار زیاد و ازدحام جمعیت است.

به گفته وی، مجروحین این حادثه حال عمومی‌شان خوب است و تیم‌های ایرانی پزشکی مستقر در رمی جمرات در حال خدمات‌رسانی به این عزیزان هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اسامی جان‌باختگان حادثه رمی جمرات بر روی سایت سازمان حج و همچنین بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده و به زودی آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت 9 صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

 


 

اطلاعیه وزارت بهداشت درباره حادثه "رمی‌جمرات"

خبرگزاری ایسنا: دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و قائم مقام وزیر بهداشت ضمن ابراز تاسف از حادثه صبح امروز منا و کشته و زخمی شدن تعدادی از زائران خانه خدا از جمله تنی چند از زائران ایرانی گفت: هرچند میزان جراحت‌ها شدید نیست اما، وزارت بهداشت برای اعزام تیم‌های تخصصی به عربستان و همچنین پذیرش مصدومان این حادثه آمادگی دارد.

وی گفت: مرتبا با هیات پزشکی ایران در عربستان در تماس هستیم و احوال و شرایط زائران ایرانی را پیگیریم.

 



افشای علت فاحعه امروز عربستان ؛ مسدود کردن چند مسیر توسط پلیس سعودی برای اختصاص به مقامات آل سعود!

پایگاه خبری انتخاب: صدایی در شبکه های احتماعی به نقل از یکی از حجاج ایرانی ، علت احتمالی فاحعه امروز سرزمین منی را افشا کرده است.

این ایرانی می گوید: ماشینهای پلیس سعودی یکی از مسیرهای رمی جمره را برای اختصاص به مقامات سعودی مسدود کردند و باعث ازدحام و تراکم جمعیت و وقوع این فاجعه شدند.

از سوی دیگر، علت حضور تعداد زیادی از هموطنان ایرانی در میان کشته شدگان حادثه امروز ، در هاله ای از ابهام قرار دارد و خوب است هر چه زودتر سازمان حج، گزارشی دقیق به ملت ایران ارائه دهد.

قابل ذکر است ، کسانی که سال های متمادی در سفر حج حضور داشته اند می گویند، نباید زوار، پیش از ساعت 11 در مسیرهای رمی جمره قرار گیرند ، چرا که ازدحام به حدی جدیست که همواره احتمال خفگی وجود دارد. باید پرسید ، بر چه اساسی مجوز حضور ایرانیان پیش از این ساعت ، داده شده است؟ آیا پس از این همه سال حضور مدام در حج ، همچنان ایرانیان باید جزء بیشترین کشته شده ها باشند؟!



عربستان: حادثه منی تقصر کاروان ها بود نه ما

پایگاه خبری انتخاب: دولت عربستان طی بیانیه ای که به نظر می آید فراری رو به جلو است، اعلام کرد که حادثه منی متوجه آنان نیست.

عربستان اعلام کرد که کاروان های حجاج به توصیه های آموزشی آنان گوش نکرده و در نتیجه این بی اعتنایی، حادثه منی اتفاق افتاده است.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز در گزارشی ضمن تکرار همین ادعاها، سعی داشت که دولت عربستان را در فاجعه منی بی تقصیر معرفی کند.



دستور جهانگیری برای رسیدگی به حجاج

خبرگزاری صدا و سیما: معاون اول رئیس جمهور دستور رسیدگی فوری به وضع حجاج ایرانی جانباخته و آسیب دیده در حادثه منا را صادر کرد.

دکتر اسحاق جهانگیری به محض اطلاع از حادثه ناگوار سرزمین منا که متأسفانه منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از حجاج ایرانی بیت الله الحرام نیز شد ضمن تماس فوری با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ، رئیس ‌سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی دستور لازم را برای پیگیری تمامی امکانات جهت رسیدگی فوری به وضع جانباختگان و آسیب دیدگان ایرانی این حادثه را صادر کرد.

وی در این تماس تاکید کرد: مسئولیت امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام بر عهده دولت عربستان سعودی است که باید به وظایف خود عمل کند و عواقب هرگونه اهمال و بی توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود.

دکتر جهانگیری همچنین ضمن دستور تشکیل فوری ستادی ویژه در وزارت امور خارجه برای تسریع در انجام هماهنگی های لازم و امداد رسانی موثرتر، از مسئولان ذیربط خواست در اسرع وقت نتیجه اقدامات صورت گرفته در این خصوص را برای رفع نگرانی خانواده های زائران ایرانی به اطلاع ملت شریف و صبور ایران برسانند.



جان باختگان ایرانی حادثه منا 89 نفر شدند

خبرگزاری ایسنا: تعداد زائران ایرانی کشته‌شده در حادثه امروز در رمی جمرات به 89 نفر افزایش یافت.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، علاوه بر 43 نفر اولیه که بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات کشته شدند، 46 زائر دیگر از هموطنان‌مان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون تعداد کل زائران کشته‌شده ایرانی در حادثه رمی جمرات به 89 نفر رسیده و 60 نفر دیگر از هموطنان‌مان نیز زخمی شده‌اند.

اوحدی در رابطه با علت جان باختن زائران ایرانی گفت: دلیل این اتفاق، مسیر خاص رمی جمرات، خفگی و تنگی نفس بر اثر فشار زیاد و ازدحام جمعیت است.

به گفته وی، مجروحین این حادثه حال عمومی‌شان خوب است و تیم‌های ایرانی پزشکی مستقر در رمی جمرات در حال خدمات‌رسانی به این عزیزان هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اسامی جان‌باختگان حادثه رمی جمرات بر روی سایت سازمان حج و همچنین بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده و به زودی آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت 9 صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.



انتقال زائران ایرانی به بیمارستان هلال احمر

خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام تازه‌ترین جزئیات خدمت‌رسانی به حادثه دیدگان صحرای عرفات، گفت: ظرفیت بیمارستان‌ها و نیروهای هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به زائران حادثه‌دیده مناسب و کافی است.

دکتر سیدعلی مرعشی با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه تمامی کادر درمانی مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر نیروهای عملیاتی و آموزش‌دیده ارائه خدمت میدانی هستند و لذا هیچ مشکلی در ارائه خدمت به‌ موقع و مناسب به زائران آسیب‌دیده از حادثه صحرای عرفات وجود ندارد.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۲۰ نیروی بیمارستانی و ۲۸۰ پزشک تمام‌وقت در حال ارائه خدمت به زائران آسیب‌دیده هستند و علاوه بر آن ظرفیت بیمارستان‌ها و تجهیزات دارویی و درمانی برای درمان زائران کافی و مناسب است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که هلال‌احمر ایران در حال انتقال مصدومان کشورمان به بیمارستان‌های ایرانی است، توضیح داد: با توجه به حجم مصدومان منتقل‌ شده به بیمارستان‌های سعودی و به‌ منظور ارائه خدمات درمانی جامع و مناسب به زائران ایرانی درصددیم تا مصدومان ایرانی را به بیمارستان‌های هلال‌احمر منتقل کنیم.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، وی افزود: بر این اساس علاوه بر ۵۰ زائر نیازمند دریافت خدمات درمانی که روز گذشته پس از انجام اعمال خود به مکه بازگشته و در بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه تحت نظر هستند، مصدومان حادثه امروز را که نیاز به خدمات درمانی بیشتری دارند به بیمارستان هلال‌احمر احمر ایران در مکه انتقال خواهیم داد.

وی گفت: تاکنون بیش از ۷۰ زائر مصدوم در بیمارستان هلال‌احمر ایران در منا ویزیت شده‌اند.



یک لرستانی در حادثه منا جان باخت

خبرگزاری مهر: مدیر روابط عمومی اداره کل حج و زیارت استان لرستان از کشته شدن یک نفر از حجاج این استان در حادثه منا خبر داد.

حمید مصطفایی در گفتگویی با اشاره به کشته شدن یک نفر از حجاج استان لرستان در حادثه امروز منا اظهار داشت: متاسفانه در این حادثه «مصطفی موسوی» یکی از حجاج استان لرستان جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه مصطفی موسوی از کاروان اعزام شده شهرستان الیگودرز استان لرستان بوده است عنوان کرد: این حاجی متوفی استان لرستان اهل شهرستان دورود بوده اما از طریق کاروان شهرستان الیگودرز به سرزمین وحی اعزام شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حج و زیارت استان لرستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تعداد حجاج زخمی استان لرستان در این حادثه عنوان کرد: تا کنون آماری در این رابطه ما داده نشده است.

مصطفایی همچنین با بیان اینکه از سوی مسئولان کاروان های اعزامی لرستان به سرزمین حج اعلام شده که تعدادی از حجاج لرستانی مفقود هستند و هنور به کاروان خود مراجعه نکرده اند گفت: این موضوع دلیل بر زخمی شدن و یا فوت حجاج لرستانی نبوده و ما منتظر اعلام خبر دقیق در این زمینه هستیم.

وی یادآور شد: در مجموع شش کاروان از استان لرستان با  ۸۴۰ نفر به سرزمین وحی مشرف شده اند.



واکنش وزیر بهداشت عربستان به مرگ زائران

پایگاه خبری العالم: عربستان سعودی در اولین واکنش خود به حادثه دلخراش جان باختن 717 نفر از حجاج بیت الله الحرام در منا، با سلب مسئولیت از خود اعلام کرد که عدم پایبندی حجاج به دستورات باعث وقوع این حادثه شده است.

خالد الفالح وزیر بهداشت دولت سعودی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی رسمی سعودی با سلب مسئولیت از دولت سعودی، تلاش کرد تا حجاج را مقصر قلمداد کند و گفت که علت وقوع حادثه منا، عدم پایبندی برخی حجاج به دستورات بوده است.

او گفت: "اگر همه به دستورات پایبند بودند، اینگونه حوادثی رخ نمی داد".

این درحالی است که براساس گزارشها، این حادثه تلخ در خیابان 204 منا و هنگام حرکت خیل عظیمی از حجاج به سوی جمرات رخ داد؛ در حالی که رمی جمرات به صورت عادی در حال انجام بود. بستن این خیابان توسط نیروهای امنیتی باعث افزایش شمار حجاج و تراکم بیش از حد شد که در نتیجه بر اثر گرما، فشار و هجوم بیش از حد، عدۀ زیادی دچار خفگی شدند، یا زیر پا افتادند و جان دادند.

با توجه به وجود خیابان های متعدد در منطقه منا که به پل های چند طبقه جمرات منتهی می شود، ورود بیش از حد حجاج به یک خیابان مشخص و وقوع چنین حادثه ای، به خوبی نشان می دهد که مأموران پرشمار امنیتی که در مشاعر حضور چشمگیر دارند؛ و نیز مقامات مافوق آنان به هیچ وجه تصور صحیح و درستی از نحوۀ حرکت حجاج به سوی جمرات نداشته و به تعبیری، آنان را به حال خود رها کرده اند.



واکنش تند هلال احمر ایران به حادثه منا

خبرگزاری ایسنا: دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ضمن تاکید بر لزوم بررسی حادثه امروز منا و جانباختن تعدادی از هموطنانمان از سوی تیم‌های مربوطه، اقدامات مرکزی پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در امدادرسانی به مصدومان و همچنین شناسایی اجساد و مصدومان باقیمانده را تشریح کرد.

مهندس علی‌اصغر احمدی ضمن تسلیت حادثه امروز رمی‌جمرات، گفت: عمق فاجعه فراتر از این حرف‌هاست چراکه در فاصله زمانی کوتاهی جمع زیادی از مسلمانان و از جمله ایرانی‌ها جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون حداقل 90 ایرانی در این حادثه جان خود را از دست داده و 150 تن نیز مصدوم شده‌اند، گفت: این در شرایطی است که هنوز محدودیت‌ها در منا جدی است و توان عربستان سعودی به حدی نیست که بتواند اوضاع را سامان دهد. از طرفی هم اجازه ورود نیروهای هلال‌احمر ایران را نمی‌دهند. براین اساس احتمال افزایش شمار فوتی‌ها و مجروحان این حادثه کماکان وجود دارد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به 150 مصدوم ایرانی در حادثه صبح امروز منا، ادامه داد: حدود 65 نفر از این مصدومان در بیمارستان هلال‌احمر در منا بستری بودند که به بیمارستان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در مکه منتقل شدند. نیروهای مرکز پزشکی هلال‌احمر ایران شرایط را برای پذیرش خدمت‌رسانی لازم به سایر مصدومان در منا فراهم کرده اند تا به این ترتیب با انجام اقدامات اولیه، این مصدومان نیز به بیمارستان‌های هلال‌احمر در مکه منتقل شوند.

احمدی با بیان اینکه بیش از 200 پزشک، کاروان‌ها را همراهی می‌کردند که اکنون بخش عمده آنها میان بیمارستان‌ها جهت ارائه خدمات به مصدومان توزیع شده‌اند، افزود: در مجموع اقدامات لازم جهت شناسایی زائران مصدوم یا فوت شدگان ایرانی در حال انجام است و مصدومان به محض شناسایی به بیمارستان‌های هلال‌احمر کشورمان منتقل می‌شوند. تعدادی از نیروها نیز در محل حادثه مشغول شناسایی مصدومان و اجساد باقیمانده احتمالی هستند.

وی ادامه داد: در مجموع به دنبال ارتباط مستقیم ما با مسوولان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه، همکارانمان با کمک سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری پیگیر امور هستند و نیازی به اعزام نیرو از تهران نیست.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری مبنی بر تشکیل ستاد ویژه جهت رسیدگی به حادثه مذکور اشاره کرد و گفت: نماینده جمعیت هلال‌احمر نیز در این ستاد حضور دارد. لازم است با همکاری سایر دستگاه‌ها علاوه بر پیگیری‌های اساسی در رابطه با این حادثه، با هماهنگی سازمان حج، هواپیمایی، بیمه، هلال‌احمر و وزارت خارجه، زمینه انتقال مصدومان به کشور پس از برگزاری هرچه زودتر مناسکشان فراهم شود.

احمدی با اشاره به سابقه فعالیتش در معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور طی سال‌های 80 تا 84، افزود: با شرایط ایام حج تمتع آشنا هستم. برهمین اساس تاکید دارم که محیط آنجا به لحاظ مدیریتی صددرصد دارای اشکال بوده، چراکه دو مسیر از 5 مسیری که حجاج باید برای رمی جمله می‌رفتند توسط سعودی‌ها بسته شده است. نمی‌دانم سعودی‌ها با چه تدبیری این دو مسیر را بسته‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: علاوه بر آن چرا بعد از حادثه اجازه ندادند تیم‌های پزشکی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وارد صحنه شده و کمک کنند؟ اینکه آمبولانس‌ها نمی‌توانند در این منطقه تردد داشته باشند جای تامل جدی دارد. مگر می‌شود حدود سه میلیون زائر را یک جا جمع‌آوری کرده و پس از آن مسیر را بسته و محدودیت ایجاد کنند. با توجه به شرایط منطقه باید عمق حادثه به لحاظ امنیتی، ترافیکی،‌ امداد و نجات،‌ درمان و... توسط تیم‌های مربوطه بررسی شود، این شیوه برخورد با انسان‌هایی که برای انجام مناسک حج و زیارت خانه خدا رفته‌اند، جای تامل دارد و باید رسیدگی شود البته جمعیت هلال‌احمر نیز اقدامات خود را انجام خواهد داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس - Bartarinha.IR ... www.bartarinha.ir › اخبار روز › اخبار اجتماعی ۲ ساعت پیش - مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس. سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1200 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ ... مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +فیلم و تصاویر - ستاره setare.com/fa/news/.../مرگ-1200-زائر-در-ازدحام-مناسک-حج-فیلم-و-تصاو... ۲ ساعت پیش - شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد، به دلیل ازدحام در رمی جمرات در مناسک حج، تاکنون مرگ 1200 زائر تایید شده است. مسوولان بیمارستانی عربستان ... مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس - خبر فارسی khabarfarsi.com/n/14300128 ۲ ساعت پیش - مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس. خلاصه خبر. خبرگزاری فارس: سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته شده ها از 1200 نفر گذشت و ... مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس - فارسی - Shafaqna monitor.shafaqna.com/FA/IR/2003690 ۲ ساعت پیش - مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس. سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1200 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ ... تصاویر برای مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکسگزارش تصاویر نتیجه تصویری برای مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس 2 ساعت قبل نتیجه تصویری برای مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس نتیجه تصویری برای مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس نتیجه تصویری برای مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس 8 ساعت قبل تصاویر بیشتر برای مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس مرگ ۱۲۰۰ زائر در ازدحام مناسک حج +عکس - بروزها www.berozha.com › اخبار لحظه به لحظه ۵۰ دقیقه پیش - سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1200 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری ... مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس - بهترین های روز www.bestofday.ir/text-201509241852205554 ۲ ساعت پیش - مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس. سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1200 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ ... مرگ 1200 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس | دانلود فیلم | دانلود ... aks2.ir/مرگ-1200-زائر-در-ازدحام-مناسک-حج-عکس/ ۴۳ دقیقه پیش - http://www.bartarinha.ir/fa/news/247565/مرگ-۱۲۰۰-زائر-در-ازدحام-مناسک-حج-عکس http://www.bartarinha.ir/fa/rss/allnews مجله اینترنتی برترین ها ... مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج (+عکس) | بنا به گفته مسوولان www.ghatreh.com/news/nn27711447/مرگ-زائر-ازدحام-مناسک-عکس ۱۰ ساعت پیش - بنا به گفته مسوولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی. ... مرگ 150 زائر در ازدحام مناسک حج در منا/ زخمی شدن 400 نفر تاکنون · 5 + 1 .... 1200 آواره وارد جزیره لسبوس یونان شدند ... کشته شدن 1200 حاجی در ازدحام سرزمین منا ,95 ایرانی+عکس lavdan.com/p/other/news/.../کشته-شدن-حجاج-در-ازدحام-سرزمین-منا.htm ۶ ساعت پیش - 1200 حاجی در ازدحام سرزمین منا کشته و 2000 نفر زخمی؛ 95 زائر ایرانی کشته شدند ... فیلم دل‌خراش مرگ حُجاج در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا ... از آغاز مناسک حج تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است ... بروز فاجعه انسانی در عربستان/ 1200 حاجی ازجمله 95 زائر ... www.mizanonline.ir/.../بروز-فاجعه-انسانی-در-عربستان-1200-حاجی-ازجم... ۱ ساعت پیش - بروز فاجعه انسانی در عربستان/ 1200 حاجی ازجمله 95 زائر ایرانی در رمی جمرات ... فشار جمعیت و ازدحام در مناسک حج 150 قربانی گرفت/400 زائر مصدوم+عکس ... شمار کشته شدگان ازدحام جمعیت در مناسک حج به 310 نفر رسید/ مرگ بیش از.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    محبوب ترین بازیکن های پرسپولیس از نظر شما کیست ؟ (میتوانید چند گزینه انتخاب کنید)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 509
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 102
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 809
  • بازدید ماه : 809
  • بازدید سال : 7,717
  • بازدید کلی : 212,463